صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

اطلاعیه روابط عمومی سازمان حج و زیارت در رابطه با ایام اربعین حسینی

اطلاعیه روابط عمومی سازمان حج و زیارت در رابطه با ایام اربعین حسینی

همانگونه که مستحضرید در مناسبت ها خاصه ایام اربعین توصیه هایی است که می بایست توسط مدیران محترم و زحمتکش راهنما،‌ روحانیون و مداحان ارجمند به زائرین عزیز انتقال داده شده و نسبت به رعایت آن کاملاً توجیه شوند. لذا خواهشمند است دستور فرمایید نکات مشروحه ذیل به شرکت مرکزی آن استان و کارگزاران مربوط ابلاغ گردد و ترتیبی اتخاذ نمایید تا مفاد آن قبل از عزیمت زائرین به عراق به اطلاع آنان رسانده شود.

1-پیاده روی از 20 کیلومتری بازرسی کربلا تا محل اقامت زائران در هتل ها ، خاصه در چند روز قبل از اربعین حسینی محتمل بوده و مسئولیت حمل ساک و اثاثیه به عهده زائران می‌باشد و افراد ناتوان و مسن حتماً یک نفر توانمند همراه داشته باشند .

2-تغییر اسکان بیشتر از 7 روز و جابجایی و تغییر تاریخ اعزام و مراجعت زائران و کاروانها تحت هیچ شرایطی میسر نمی باشد .

3-با عنایت به شرایط خاص این ایام ، به زائران تأکید شود که حتی المقدور آب و غذای فاسد نشدنی و تنقلات کم حجم و پر انرژی و همچنین لباس گرم همراه داشته باشند .

4-کثرت جمعیت و کمبود امکانات و نارسایی آب، برق و سوخت در ایام مذکور، ایجاب می نماید، زائران صبر و تحمل و بردباری پیشه نمایند و ضرورت دارد این محدودیت ها به صورت شفاف و صریح به زائران، کارگزاران، مدیران راهنما و روحانیون محترم کاروانها گفته شود تا آمادگی کامل برای تحمل ناملایمات و مشکلات،‌ دشواریها و کمبود های این ایام را داشته باشند .

5-با توجه به ازدحام جمعیت و محدودیت پذیرش هتلهای موجود در شرایط فعلی، امکان افزایش اعزام زائران میسر نبوده و صرفاً طبق سهمیه، ‌زائران پذیرش و اعزام می شوند،‌ لذا تقاضای سهمیه فوق العاده در این ایام پذیرفته نخواهد شد.

6-همکاری با نیروهای امنیتی ضروری است ، لذا مدیران، روحانیون و زائران محترم به توصیه های آنان توجه نمایند و هرنوع موارد مشکوک را به آنان اطلاع دهند.

7-در ایام اربعین حسینی در بیرون از زیارتگاه ها و خارج از محوطه امنیتی حرم،‌ تجمع ننمایند و روحانیون و مدیران محترم کاروانها برای توجیه زائران از محوطه های داخل صحن حرم ها استفاده کنند.
8-همراه داشتن کارت شناسایی شرکت شمسا و آویختن آن بر گردن و کارت هتل محل اقامت حتی برای مدیران و روحانیون و مداحان ضروری است.

9-بر چسب ساک بر روی ساک های زائران چسبانده شود تا از مفقود شدن آنها جلو گیری به عمل آید.

10-برای رفتن به زیارتگاه ها ، ‌سعی کنند فاصله منطقی با کاروان های مجاور خود داشته باشند و در صورت بروز حادثه در هر محل، از رفتن و نزدیک شدن به آن محل و جمع شدن و یا فیلم برداری کردن از آن صحنه جداً خودداری کنند.

11-مدیران کاروان ها بر جابجایی اثاثیه و ساکهای زائران در چرخ های دستی به هنگام ورود و یا خروج از هتل محل اسکان، ‌نظارت کامل را داشته باشند تا بسته ای خارج از بار زائران در داخل چرخ های دستی گذاشته نشود.
12-از اضافه کردن افراد به کاروان ،‌خارج از لیست مانیفست، ‌تحت هر عنوان خودداری شود.
13-به هیچ کاروانی اجازه داده نمی شود که روز قبل یا بعد از تاریخ مندرج در جدول از مرز خارج شود زیرا امکان حمل و نقل و اسکان برای آنها وجود ندارد.

14-به کاروان هایی که در تمام ایام ،‌ بخصوص ایام پر ازدحام ذکر شده فاقد مدیر راهنما باشند اجازه ورود به خاک عراق داده نخواهد شد و مسئولیت مستقیم پیامدهای مادی و معنوی آن به عهده دفتر خدمات زیارتی و شرکت مرکزی استان مربوطه بوده و مدیران محترم دفاتر حج و زیارت با اینگونه موارد برخورد جدی کنند.

15-در صورتیکه تعداد زیادی از کاروانها بعلت بسته بودن راه کربلا به ناچار ، کل مدت اقامت را در نجف اشرف استقرار پیدا کرده و از زیارت کربلا محروم شوند یا در کربلا حضور داشته لکن به علت بسته بودن حرمین امام حسین ( ع) و قمر بنی هاشم (ع)‌ از رفتن به حرم محروم شوند امکان اعزام مجدد آنها یا عودت وجوه هزینه سفر ایشان میسر نمی باشد. لذا در زمان آموزش این مطلب برای زائران محترم به صورت کاملاً شفاف بیان شود.

16-کلیه مدیران و زائران محترم که بازگشت آنها در محدوده ایام ذکر شده می باشد اطلاع داشته باشند که ممکن است برای ترک کربلا به سمت مرز از هتل تا محل پارک اتوبوس¬ها، ‌کیلومترها پیاده روی (یا با چرخ¬های دستی یا چرخ های موتوری)‌ داشته باشند و همچنین موقع ترک نجف به سمت کربلا از آخرین مسیر نزدیک کربلا به هتل نیز کیلومتر ها پیاده روی ( ‌یا با چرخ های دستی یا چرخ های موتوری ) داشته باشند که ضرورت دارد زائران محترم در طول سفر به این مسئله مهم توجه داشته باشند و تحمل راهپیمایی و هزینه چرخ های دستی و یا موتوری به عهده زائران می باشد و مدیران راهنما باید هدایت و راهنمایی کنند.

17-کلیه مدیران راهنما،‌روحانیون و مداحان محترم کاروان ها توجیه شوند و زائران خود را نیز کاملاً توجیه نمایند:‌ در این ایام مرزها به شدت پر ترافیک و شلوغ است و کاروان ها چه به هنگام ورود به خاک عراق و چه به هنگام خروج از آن کشور ممکن است ساعتها در مرزها و همچنین در مسیر جاده ها معطل شوند ،‌ بنابراین بایستی صبر، تحمل و بردباری پیشه نمایند .
18-ممکن است توصیه های دیگری را ستادهای حج و شمسا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا و کاظمین خاصه در جلسات آموزشی نجف به مدیران ابلاغ کنند که یقیناً به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

 
15 دی 1390 10:50 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.