صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

عمره، هروله عشق است كه كمال‌جويان به آن می‌رسند

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمين نجف نجفی روحانی، در جمع دانشجويان اعزامی به عمره مفرده گفت: سفر عمره فرصتی برای دلدادگی، عرشی شدن، بازگشت به خويشتن، هروله عشق، انس با قرآن، ميثاق با برگزيدگان الهی، الگو‌شناسی، نگاهی نو به زندگی و تولدی ديگر و ده‌ها فرصت ديگر است كه كمال‌جويان به آن می‌رسند. ...


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام‌والمسلمين نجف نجفی روحانی، در جمع دانشگاهيان عمره‌گزار استان آذربايجان شرقی به 20 نكته در سفر عمره اشاره كرد و با استناد به روايت حضرت علی(ع) كه می‌فرمايد «بادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَكُونَ غُصَّةً: فرصت‌ها را غنيمت‌شمار قبل از آن كه اندوه گلوگير شود» گفت: دانشگاهيان قدر اين فرصت بی‌نظير را بدانند و از آن استفاده حداكثری كنند.

وی گفت: در سفر عمره فرصتی برای دلدادگی، عرشی شدن، بازگشت به خويشتن، هروله عشق، انس با قرآن، ميثاق با برگزيدگان الهی، الگوشناسی، نگاهی نو به زندگی و تولدی ديگر و ده‌ها فرصت ديگر است كه كمال‌جويان به آن می‌رسند.

حجت‌الاسلام‌ نجف نجفی روحانی، معرفت و بصيرت را بزرگترين سرمايه رسيدن به كمال برشمرد و با استناد به حديث «العامل علی غير بصيره كالسائر علی غير الطريق لا يزيده سرعة السير الا بعداً؛ عمل‌كننده غير بصير و ناآگاه و جاهل مثل سيركننده در غير راه است (و بيراهه مي‌رود) و عمل بدون علم، سرعتي نمي‌افزايد مگر دوري از مسير و راه را» كار بدون بصيرت را موجب دوری راه دانست.

وی در ادامه با بيان روايت «العالم بزمانه لاتهجم عليه اللوابس؛ كسي كه زمان خود را بشناسد، آماج اشتباهات قرار نگيرد» بر لزوم زمان‌شناسی اشاره كرد و گفت: در دنيای امروز جريان‌شناسی بيش از هر زمان ضرورت دارد؛ زيرا دشمن استكباری با تمام قوا به ميدان آمده است. مسلمانان بايد هشيار باشند و در راستای انسجام و وحدت حركت و توطئه‌های دشمنان را خنثی كنند.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی در اهميت اين سفر گفت: اين سفر با ساير سفرها بسيار متفاوت است و كمتر نصيب انسان می‌شود؛ بنابراين بايد با جدی گرفتن جلسات آموزشی و مطالعه كتاب‌های احكام، اسرار و معارف و تاريخ، زمينه استفاده حداكثری را فراهم كرد.

وی اظهار داشت: در اين سفر معنوی عرفانی بيش از 40 مورد بايسته و نبايسته اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی از سوی بعثه مقام معظم رهبری كارشناسی شده است كه رعايت آنها سفر را هدفمند، بی‌آسيب و پر ثمر می‌سازد.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی يكی از موارد را خوداری از بحث و جدل بيهوده با مأمورين بقيع دانست و گفت: بقيع محل مناسبی برای اين كار نيست؛ چون مناطره به‌طور متعارف در دنيا در مكانی امن و مناسب و با حضور صاحب‌نظران و داوران منصف صورت می‌پذيرد، حال آن كه در بقيع چنين شرايطی نيست؛ اگر كسی وارد بحث شود در صورت غالب شدن، به بهانه واهی او را گرفتار می‌كنند و فرصت زيارت هم از او گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی با بيان حديث «انّ أحسَنَ الحُسن، الخُلق الحَسَن» بر خوش‌خلقی و اخلاق پسنديده فردی و اجتماعی سفارش كرد و يكی از مشكلات بزرگ جوامع بشری را ضعف اخلاق دانست.

نماينه بعثه مقام معظم رهبری در مدينه، زائرين را سفيران واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و با بيان «كونوا لنا زينا ولا تكونوا علينا شيناً» اظهار داشت: ائمه معصومين(ع) از پيروان خود خواسته‌اند كه مايه سربلندی آنان باشند؛ نه باعث سرافكندگی.

وی، آداب هر كاری را مهم‌تر از اصل آن دانست و اظهار داشت: هر كاری آدابی دارد كه به آن روح می‌بخشد و آن را مثمر می‌سازد؛ بر همين اساس بزرگان كتاب‌های بسياری در مورد آداب نماز، آداب حج، آداب زيارت و آداب سفر نوشته‌اند و به شما سنگرنشينان عرصه علم و انديشه توصيه می‌شود آنها را تهيه و مطالعه كنند.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی نشاط و شادابی را از آداب سفر برشمرد و با اشاره به روايت «ما عبدالله بشيی احبّ الی الله من ادخال السرور علی المؤمن» ادخال سرور و شاد كردن دل برادر دينی از راه مشروع را يك عبادت و يك ارزش نزد خداوند متعال دانست.

وی در ادامه بر كنترل خشم و غضب در سفر تأكيد كرد و گفت: شخصی از پيامبر(ص) سه مرتبه تقاضای موعظه و نصيحت كرد و نبی مكرم اسلام هر سه مرتبه او را به كنترل خشم سفارش نمود، بنابراين سعی كنيد خشم خود را كنترل كنيد، زيرا اين سفر، سفر تمرين پيراستگی از صفات رذيله و زشت و آراستگی به صفات حميده و پسنديده است.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی بر مسئله خداحافظی و حلاليت طلبدن هنگام سفر تأكيد و خاطرنشان كرد: رعايت اين امور دل‌ها را به هم نزديك، روابط اجتماعی را تقويت، حرم دل را از آلودگی‌ها پاك و انسان را از حق‌الناس رهايی می‌بخشد.

وی خاطرنشان كرد: در مسجدالنبي(ص) و مسجدالحرام دوربين‌هاي مداربسته نصب شده است و رفتار افراد كنترل می‌شود؛ بنابراين از هر كاری كه موجب توهين و تحقير می‌شود خودداری كرده و همچنين در نماز جماعت شركت كنيد و از خواندن نماز فرادی و خروج از مسجد هنگام نماز حتماً خود‌داری شود.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی در پايان برنامه‌های ستاد عمره دانشگاهيان را ستود و گفت: امروز بعثه مقام معظم رهبری بيش از هر زمان به مسائل معرفتی، فرهنگی و عمق‌بخشی آن اهتمام دارد و با توجه به اثرپذيری و اثر‌گذاری بالای نخبگان و دانش‌پژوهان برنامه‌های ويژه‌ای را برای آنان پيش بينی كرده است.



 
19 دی 1390 1:48 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.