صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

قبل از سفر به عمره این کتاب ها را مطالعه کنیم


* عرفان عمره ، عبدالله جوادي آملي

در اين كتاب نكاتي بديع از حضرت استاد آمده است كه از آغاز تا انجام سفر عمره را در برمي گيرد و در آن جايگاه، فضيلت عمره، معارف، اسرار، شرايط، اوصاف و مراتب عمره گزاران بيان شده است.

* با قرآن در سرزمين وحي ، نوشته محسن قرائتي
مؤلف از اثر «تفسير نور» خويش برخي از آيات را براي زائران و روحانيون محترم گزينش كرده و اين اثر را سامان داده اند.
نموداري از مباحث كتاب، اين عناوين است: قبل از سفر، اهميت و ضرورت حج، اخلاص، حكمت هاي حج، مدينه، اهل بيت(عليهم السلام)مسجدالنبي و مساجد ديگر، ميقات و احرام، مكه، مسجدالحرام و كعبه، مقام ابراهيم، سعي صفا و مروه، عرفات و مشعر، مني و قرباني و حلق، بازگشت به مكه، پايان حج.

* فرهنگ زيارت ، جواد محدّثي
خواننده محترم در اين كتاب با مباحث زير آشنا مي شود: زيارت و فلسفه تربيتي آن; زيارت و ابعاد اجتماعي، سياسي و تاريخي آن; زيارت و محتواي اعتقادي آن; زيارت و موقعيّت زائر و مكانتِ مكان هاي زيارتي; زيارت و آداب آن.

* آشنايي با اسرار معارف و احكام عمره، ويژه دانش آموزان ، روزبه بركت رضائي
كتاب حاضر تلاشي است براي آشنايي اين نوسفران گرانقدر به لطائف، دقايق، اسرار، رموز عرفاني و معنوي عمره مفرده.
همچنين به احكام مورد نياز عمره نيز اشارات هايي شده است و اماكن مدينه منوره و مكه مكرمه را نيز توضيح داده است.
از ويژگي هاي اين كتاب انتقال نكات و تجارب اين سفربه نسل جوان مي باشد.

* پلي به سوي ملكوت (راهنماي معنوي زائران) ، فاطمه كريمي
خواننده در اين كتاب با اهمّ آداب و برنامه هاي روزانه حج به طور مفصّل آشنا مي شود. مقدّمات معنوي و مادّي سفر حج، تقويم حج، تصحيح و بازشناسي وضو و غسل، تصحيح قرائت نماز، اعمال و آداب در مدينه و مكه مكرمه و دعاهاي وارده در اماكن و زمان هاي خاص، از جمله مواردي هستند كه نويسنده محترم به آنها اهتمام ورزيده و خواننده را در هرچه بهتر انجام دادن اعمال حج ياري مي كند.

* مناسك عمره مفرده ، محمد حسين فلاح زاده
با توجه به ضرورت مناسك مراجع عظام ، كتاب حاضر نيز تدوين گرديد كه مطابق با فتاواي امام خميني(قدس سره) است و موارد اختلاف فتاواي آيات عظام: خامنه اي، خوئي، بهجت وسيستاني درپانوشت، ذكر شده است.

* مناسك عمره مفرده ويژه بانوان، محمدحسين فلاح زاده
اين نوشته شامل سه بخش است: 1ـ اعمال عمره مفرده. 2 ـ محرمات احرام. 3 ـ عمره كودكان و برخي مسائل مورد نياز ديگر كه براي استفاده بانوان نگاشته شده و دربردارنده مسائلي است كه غالباً بانوان در عمره مفرده به آنها نياز دارند.

* مناسك مصوّر عمره مفرده ، محمدحسين فلاح زاده
اين كتاب آداب سفر، محرمات احرام، آموزش اعمال مفرده به صورت تصويري و تذكرات لازم را همراه با تصاوير گويا آورده است.

* مناسك مختصر عمره مفرده ، محمد حسين فلاح زاده
از آن جا كه همراه داشتن كتاب هاي پرحجم و حفظ همه مطالب آن براي زائر مشكل است، مؤلف محترم فشرده اي از مطالب مورد نياز زائران را در اين مجموعه گردآوري كرده است; تا در مراحل عمره، راحت تر بتوانند اعمال و آداب را بجاي آورند.

* مناسك عمره مفرده ، محمدرضا محمودي خميني
كتاب حاضر، مجموعه مناسك عمره مفرده است كه سعي شده به گونه اي نگاشته شود كه براي همگان قابل استفاده باشد. احكام شرعي عمره گذاران از قبيل: تقليد، نحوه اصلاح حمد و سوره، وضو، نماز مسافر و غسل در اين مجموعه آمده است.
در بخش مناسك نيز، محرّمات و واجبات احرام به طور تفصيلي، حكم عمره بانوان معذور و احرام و عمره كودكان آمده است.
در بخش پاياني نيز برخي از زيارات، ادعيه و نمازهاي مربوط به مكّه و مدينه را آورده است كه قابل استفاده است.
آيين وهابيت ، جعفر سبحاني
كتاب حاضر، پاسخ به شبهاتي است كه از ناحيه محمد بن عبدالوهاب موسس فرقه وهابيت به شيعه نسبت داده شده است.
«وهابيان و تعمير قبور اولياي خدا»، «زيارت قبور مؤمنان از نظر كتاب و سنّت» و «توسّل به اولياي الهي» از فصول اين كتاب است.

* پاسخ هاي ما (پاسخ به چند پرسش فقهي و اعتقادي) ، علي عطايي اصفهاني
مؤلف محترم كه توفيق مكرّر تشرف به حج و عمره را جهت پاسخگويي به مسائل شرعي داشته در اين كتاب، مسائل محل خلاف بين شيعه و سني را كه چشمگير و مورد توجه عموم است، بررسي كرده است.

* شيعه شناسي و پاسخ به شبهات ، علي اصغر رضواني
فهرست اجمالي جلد اول و دوم به ترتيب بدين شرح است:
جلد اول: شيعه شناسي، اعتقادات، صفات الهي، نبوت، قرآن، امامت، صفات امام و امام علي(عليه السلام).
جلد دوم: اهل بيت(عليهم السلام)، مهدويت، مرگ و معاد، احكام اذان، احكام نماز و مقدمات آن، متعه حج تمتع ـ متعه زنان، وهابيت، حكمت ها، متفرقات كه شامل مبحث سنت و بدعت، حصر اجتهاد، برپايي مراسم جشن و تقيه در اسلام است.

* وهابيت در ترازوي نقد ، علي محمدي آشناني
شناخت مسلك وهابيت اگرچه براي همه به ويژه نسل پرسشگر دانشجو يك ضرورت است، براي دانشجوياني كه به سرزمين وحي سفر مي كنند بدان جهت كه بنيان نظام فكري، مذهبي و سياسي عربستان بر آيين وهابيت پي ريزي شده است اهميتي افزون تر دارد; اين اثر كه با همكاري ستاد عمره دانشجويي سامان يافته در پاسخ به اين ضرورت است.

* شيعه و پاسخ به چند پرسش ، رضا استادي
در اين كتاب به بيش از 20 اشكال كه از طرف وهابي ها بر مكتب تشيع و بر اذهان شيعيان وارد كرده اند پاسخ داده شده است. آشنا بودن زائرين با اينگونه مطالب قبل از سفر حج و عمره، بسيار مناسب است.

* گزيده راهنماي حقيقت ، جعفر سبحاني
مركز تحقيقات حج با توجه به اهمّيت بعضي پرسش ها و براي سهولت و دستيابي آسان تر به آن ها، بعضي از پرسش و پاسخ ها را از كتاب راهنماي حقيقت گزينش نموده و در اختيار علاقه مندان قرار داده است.

* حج و عمره در قرآن و حديث ، محمد محمدي ري شهري
نويسنده محترم، با بهره گيري از آيات قرآن كريم و احاديثي كه محدّثان شيعه و سنّي نقل كرده اند بخشي از مهم ترين مسائل حج را با شيوه اي نو در اختيار امّت اسلامي قرار داده است. اين كتاب از پانزده فصل و سه بخش: مكّه مكرمه، حج و عمره و مدينه منوره، تشكيل شده است.

* بركات سرزمين وحي ، نوشته محمد محمدي ري شهري
مؤلف ارجمند به دليل مسؤوليت خويش (نمايندگي محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت) و ارتباط با زائران خانه خدا به گزارش هاي فراواني از كرامات سرزمين وحي دست يافته و بخشي از آن را در اين مجموعه گرد آورده است.
كتاب حاضر، زائران خانه خدا را با بركات سرزمين وحي آشنا مي سازد و راه و روش دستيابي به بركات اين سرزمين را نشان مي دهد. نشر اين كرامات مي تواند در تقويت مباني اعتقادي جامعه، به خصوص نسل جوان مفيد و مؤثر و سازنده باشد.

* پاسخ جوان شيعي به پرسش هاي وهابيون ، محمد طبري
بعضي از فرق غير منطقي سعي مي كنند با شبهه افكني، جدل و مغالطه اذهان مسلمانان را مشوش و شيعه را تضعيف نمايند. مؤلف محترم در اين مجموعه به بسياري از شبهات اصلي آن ها پاسخ داده است.

* شناخت عربستان ، علي محمدي آشناني
اين كتاب در سه فصل به شناسايي عربستان سعودي، مي پردازد:
فصل اول: درباره جغرافياي طبيعي، جغرافياي انساني، جغرافياي سياسي، جغرافياي اجتماعي و جغرافياي آموزشي و فرهنگي.
فصل دوم: تاريخ فراز و فرود حاكمان آن سامان از سال هاي 1140 تا عصر حاضر. مؤلف بيشتر از منابع وهابيان استفاده كرده و در بيان تاريخ نقلي است نه تحليلي. ساختار سياسي و اركان حاكميت عربستان و قواي حكومتي، اهرم هاي قدرت، قوه مجريه، مقننه و قوه قضائيه در اين فصل آمده است.
فصل سوم: مذهب اهل حديث (مذهب حاكم) و پيشينه وهابيت و همكاري رجال دين و دولت. در چاپ جديد اين كتاب، تغييرات اصلاحاتي صورت گرفته است.

* در حريم حرم ، جواد محدّثي
اين كتاب در جستجوي اهداف و حكمت هاي مراسم و اسرار حج و اماكن تاريخي آن است و در قالب سفرنامه است و بيشتر به رخدادهاي اجتماعي و بايدهاي اين سفر عبادي، اجتماعي، سياسي و تربيتي پرداخته است و گزارشي از حج اين سال نيز به شمار مي رود.

* سفر عشق (خاطرات دانشجويي از سفر عمره) ، جمعي از دانشجويان
بيان خاطرات معنوي از زبان و قلم دانشجويان زائر، بيانگر اين حقيقت است كه در فضاي ملكوتي و عرفاني مكه و مدينه، اين جوانان پرشور و شعور، حقايق دروني خود و رمز و راز پنهاني اين سفر را از راه بينش و شهود، دريافته و ابراز نموده اند.
اين كتاب كه با همكاري ستاد عمره دانشجويي سامان يافته، لحظه هاي حضور دانشجوياني را كه ايمان آميخته با بينش و بصيرت را منش خود قرار داده اند در اختيار تمامي ره پويان و مشتاقان سفر عشق قرار مي دهد.

* دلباختگان ديار نور ، سمانه تقوي ميلاني
اين نوشتار سفرنامه عمره مفرده مي باشد كه به طور خلاصه ديدار مدينه و مكه را روايت كرده است.

* او و ديگر هيچ ، سعيد طاهريان
كتاب حاضر به صورت سفرنامه نويسي با سبك داستاني، گزارشي از سفر به مدينه و مكه دارد و نسبتاً با قلمي روان و جذاب نگارش يافته است شايد بتوان گفت نويسنده از روش خسي در ميقات جلال آل احمد سرمشق گرفته است.

* زمزم ياد ، مركز تحقيقات حج
كتاب حاضر مجموعه اشعار جمعي از شعرا مي باشد كه به مناسبت مسابقه بزرگ شعر حج چاپ شده است و اشعار گوناگون در موضوعات مرتبط با مدينه منوره و مكه معظمه و سفر حج جمع آوري شده كه اشعار جالب و خواندني را در خود جاي دارد.

* اطلس مدينه منوّره ، محمّد شوقي بن ابراهيم مكّي
مؤلّف در اين اطلس، عناوين زير را با شرحي كوتاه، همراه با نقشه هايش آورده است:
مكان شناسي، آب و هوا، خاكشناسي، زمين شهري، وضع طبيعي، زمين شناسي، املاك وقفي، كوي هاي مدينه، مدينه و مناطق آن، رشد جمعيت، نمودار جمعيت، تراكم جمعيت، رشد عمراني مدينه منوّره، توسعه مدني مدينه منوره، بازارها، مكان هاي بارز اسلامي در مدينه، صنعت ها و پيشه ها و رشد منطقه مركزي.

 
23 بهمن 1390 9:00 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.