صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

سند چشم انداز حج به زودی نهایی می شود


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمين قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، در همایش روحانیون عمره 1433 منطقه خراسان که در تالار نور مشهد برگزار شد، گفت: روحانیون باید فعالیت خود را برای حفظ وحدت میان مسلمانان بیشتر و در این زمینه به زائران هم کمک کنند.

وی با تأکید بر این که ما باید از فرصت عمره و زیارت استفاده لازم را ببریم، به اهداف برگزاری عمره پرداخت و گفت: بعد از این سفر زائر باید از نظر روحی و اخلاقی متحول شود و بتواند در جامعه اثرگذار باشد. همچنین سطح معلومات دینی زائران چه در بحث احکام مناسک عمره و چه در زمینه‌های اخلاقی، اعتقادی و... بالا رود.

حجت‌الاسلام و المسلمين قاضی‌عسگر تأکید کرد: روحانی باید دوره فشرده شناخت مکتب را در این مدت کوتاه برای زائران داشته باشد. از طرفی خرافات احتمالی موجود  را اصلاح کرده و از طرف دیگر مکتب اسلام را بیشتر به آنان بشناساند.

وی افزود: پیوند مردم و توسعه دادن اخوت دینی بین آن‌ها هدف دیگر این سفر است. روحانی باید با هدفمند کردن کار فرهنگی خود اخوت دینی را در جامعه گسترش دهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد:هدف بعدی، تقریب مذاهب و نزدیک کردن پیروان مذاهب مختلف به یکدیگر است که از زمان پیامبراکرم(ص)، تقریب مسلمانان یکی از اهداف بزرگ حج بوده است.

سرپرست حجاج ایرانی  گفت: هدف بعدی گسترش فرهنگ اهل بیت به سراسر دنیا است. هر زائر را یک رسانه کنیم تا هر کدام بتوانند به اندازه خود مکتب اهل بیت را معرفی کنند.

وی افزود: شبهه افکنی ها تهدیدی بود که برای ما به فرصت تبدیل شده است. وقتی شبهه برطرف شد شخص به کسیکه شبهه را مطرح کرده است بدبین شده و به پاسخ دهنده گرایش پیدا می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: وقتی روحانی نداند مخاطب او کیست و برنامه‌ای برای سخنرانی نداشته باشد سودی نخواهد داشت. باید برنامه‌ریزی کرده و نوع مخاطب را بشناسیم تا بتوانیم بهتر زائران را راهنمایی کنیم. زائر تحصیل کرده و غیر او باید جدا باشند و روحانی باید در همه زمینه‌ها و برای زائرهای مختلف پاسخگو بوده و برنامه داشته باشد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ما هر سال 30هزار استاد دانشگاه و دانشجو را همراهی می‌کنیم. دانشجویانی که نخبه هستند و از شروع سفر تا پایان سفر همواره مشغول پرسیدن سؤالات مختلف هستند. مهم‌ترین کار فرهنگی اثرگذار در دانشگاه‌ها عمره دانشجویی است که روحانیون آن کاروان‌ها دوره آموزشی خاصی دارند.

وي افزود: با وجود این همه سخنران نخبه در کشور نباید در مناطقی مثل عراق و حرم‌های شریف اهل بیت کمبود خطیب داشته باشیم و این نیازمند کاری جدی است. روحانیون باید حلقه‌های دانش‌افزایی را فعال‌تر کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين قاضی‌عسگر با اشاره به اینکه امروز باید از امکاناتی مثل اینترنت برای نشر معارف شیعی استفاده کنیم و روحانیون در این زمینه وظیفه خطیری دارند، گفت: ما در حال تقویت آموزش مجازی هستیم که روحانیونی که نمی‌توانند در دوره‌های آموزشی حضور داشته باشند نیز حتما آموزش ببینند. همچنین کتابخانه دیجیتال حج تهیه شده است که همه روحانیون بتوانند از کتب در این زمینه نیز استفاده کنند.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: سند حج در حال آماده شدن است، چشم‌انداز حج، نهایی خواهد شد و کارگاه آموزش حجاب و عقائد در حال برنامه ریزی است.

وی با اشاره به این که در زمینه عتبات کشور عراق نیز روحانیون عمره باید کمک کنند، تأکید کرد: فضا روز به روز آماده‌تر می‌شود. روحانیون باید فرقه‌های مختلف را بشناسند تا بتوانند در این زمینه‌ها پاسخگو باشند و اگر تمام روحانیون به این مسائل مسلط باشند در آینده می‌توانیم در دنیا تأثیرگذار باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: ما باید قدر فرصت‌هارا بدانیم و در محیط‌های مختلف تأثیرگذار باشیم. در عمره نیز می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. توسعه فرهنگ دینی و اسلامی و همکاری‌های بین‌المللی و اسلامی هدف مشترک همه ما است.

وی در پایان با اشاره به کارهای انجام شده بعثه،گفت: کارهای فرهنگی بهتر شده و سعی شده است نیروهای کم تجربه کمتر اعزام شوند. در مجموع از کارهای شعاری ساده گذشته و کارهای عمقی را بیشتر کرده‌ایم.



 
14 اسفند 1390 2:32 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.