صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

دانشگاهيان آنچه از معنويت سفرهاي زيارتي می آموزند در محیط دانشگاه ترویج دهند.


 معاون فرهنگي وزارت علوم در همايش توجيهي آموزشي عمره دانشگاهيان كه  باحضور 1000 نفر از دانشجويان متاهل زائر در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد گفت دانشگاهيان آنچه از معنويت سفرهاي زيارتي می آموزند در محیط دانشگاه ترویج دهند.

اولین همایش توجیهی-آموزشی دانشجویان متاهل و اساتید تک نفره استان تهران با حضور حدود 1000 نفر از زائران و همچنين حجج اسلام سید علی قاضی عسگر،نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سید محمد رضا فقیهی،رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان و فاطمی نیا،استاد حوزه و دانشگاه و همچنين آقاي دكتر خواجه سروی معاون فرهنگي وزیر علوم در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم در اين برنامه گفت: اساس کار دانشگاهها از اول بر پایه معنویت بوده است و عمره دانشجویی فرصت و امتیاز ارزنده ای برای دانشجویان است که از سوی دولت به دانشجویان داده شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاهیانی که به زیارت خانه خدا مشرف می شوند باید بار معنویت کسب کرده در این سفر را به محیط دانشگاه انتقال دهند تا به بهبود وضعیت دانشگاهها کمک شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات افزود: تجربه نشان داده آسیب ها در دانشگاهها با افزایش معنویت کاهش پیدا کرده است.
خواجه سروی اظهار کرد: علاوه بر عمره دانشجویی سفرهای تاثیرگذار دیگری در محیط دانشگاه وجود دارد و آثار آن را بیشتر می بینیم که از جمله این سفرها راهیان نور است که در تلاشیم اکثر دانشگاهیان به این سفر اعزام شوند.

وی با بیان اینکه اساس کار دانشگاهها در جمهوری اسلامی بر پایه معنویت و دین است و محور دانشگاهها توحید قلمداد می شود.

وی ادامه داد: علم در خیلی از کشورها وجود دارد، اما علم جمهوری اسلامی متفاوت است؛ چرا که رنگ و بوی خدایی دارد و این مساله در جهان کشور ما را می تواند به جایگاه رفیع برساند.

خواجه سروی با اشاره به اینکه در دوران 8 سال دفاع مقدس اسلام توسط رزمندگان ترویج می شد، خاطرنشان کرد: رمز ماندگاری دفاع مقدس، معنویت بوده است، از این رو باید زندگی دانشگاهی ما نیز با معنویت آمیخته شود
معاون فرهنگي وزارت علوم گفت از دانشجویان تقاضا داریم که آنچه از معنویت سفر هاي زيارتي می آموزند در محیط دانشگاه ترویج دهند.


حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا فقیهی،رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت:نظام جمهوری اسلامی ایران، 30500 سهمیه خارج از نوبت برای دانشجویان قرار داده و این نشان می دهد که نظام به عمره در جوانان اعتقاد دارد.
وی ادامه داد: اگر در بین میلیون ها نفر اسم شما در می آید دعوت است و تنها دعوت به معنای بهره مندی از سفر نیست. خودتان را برای این سفر آماده کنید،حیف است از این سفر استفاده نکنیم. خداوند در آیه 54 سوره انعام به پیامبر(ص) دستور می دهد:"فقل سلام علیکم کتب ربکم علی نفسه الرحمه" وقتی مومنین به دیدن تو آمدند پس بگو سلام علیکم در ورودی مدینه پیامبر به شما سلام می دهد دستور قرآن است فقط یک شرط دارد اینکه اعضا و جوارح ما سالم باشد.
.
در ادامه،حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا، استاد حوزه و دانشگاه گفت: عبادات ما ظاهر و باطن دارد،باطن اعمال قائم به ظاهر است.باید اسرار عبادت را خوب متوجه شویم.
 وی افزود:در مدینه وجود سید انبیا (ص)،در بقیع،4 امام معصوم،ام البنین(س) مادرحضرت عباس(ع) و به روایتی حضرت صدیقه (ص) آنجا مدفون هستند.آنجا دریاست دست خالی بر نگردید. نبودن گنبد و بارگاه از مقام امام نمی کاهد تنها دشمنی ها ما را می ازارد. عمره باید ولادت دوم شما باشد.از هر عملی یک نور به وجود می آید که باید این انوار را نگه داشت.
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا گفت: مکه و مدینه زمین و آسمان متبرکی دارد.قدم انبیا و اولیا به آنجا خورده.روایت داریم یک نفر لباس احرام را که می پوشد از بالای سرش خدا می گوید عملت را از سر بگیر، همه گناهانت را بخشیدیم،ما مهمان کریم هستیم. لبیک را باید همیشه داشته باشید، مکه رمز است، کعبه خیر شریف است با همه عظمتش رمز است. خدا جسم نیست که در مکان مشخصی باشد، هر جا باشید با شماست باید به این برسید که او با من است "و هو معکم"،وقتی طواف می کنید به یاد داشته باشید که همیشه به دور خدا بچرخید. امام صادق ع می فرماید یک عده دور نفس می چرخند یک عده دور عقل و یک عده دور رب اگر دور عقل بچرخیم خیلی کارها را نمی کنیم.

لازم به ذكر است اين همايش يك روزه توسط ستاد زيارت دفتر امور فرهنگي وزارت علوم برگزار گرديد

 
23 اسفند 1390 8:40 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.