صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

نشست علمی اساتید دانشگاهها با اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان

کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: نشست علمی جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاههای ایران با دبیر و اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی شرق آسیا در مالزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست مسوول گروه اعزامی ، هدف از برگزاری این نشست را آشنایی اعضای هیات علمی دانشگاههای ایران با تواناییهای اساتید و دانشجویان ایرانی شرق آسیا عنوان کرد.

در ادامه این نشست که در محل سالن کنفرانس هتل هلیتون برگزار شد، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان ایرانی شرق آسیا در مقایسه آماری ظرفیت و توانایی دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در مالزی را تشریح نمود.

محمد علی نصراللهی ضمن تاکید بر اشتیاق بیشتر دانشجویان  ایرانی به بازگشت به وطن ،خواستار توجه بیشتر مسئولین وزارت علوم و کوتاهتر نمودن فرایند جذب توسط دفتر جذب وزارت علوم شد.

وی در ادامه بر اساس گزارش رسمی دفتر رایزنی علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی جنوب شرق آسیا، ثبت 270 اختراع توسط 147 دانشجو ، انتشار 801 عنوان کتاب از 420 دانشجو (100 کتاب به زبان انگلیسی) و 11 هزار و 650 مقاله (4 هزار 854 مقاله در مجلات علمی و شش هزار و 796 مقاله کنفرانس) را از فعالیتهای علمی دانشجویان ایرانی در دانشگاههای مالزی عنوان کرد.

نصرالهی افزود: این امار و نتیجه فعالیت های علمی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مالزی به ایجاد جایگاه علمی مناسب برای دانشگاه های این کشور بیش از پیش کمک کرده است .

در ادامه دکتر "فرخنده مفیدی" از اساتید اعزامی دانشگاه  علامه طباطبایی ، امکانات مناسب پژوهشی و تحقیقاتی و فرصت های مطالعاتی به اساتید دانشگاههای ایران برای افزایش کیفیت آموزش عالی کمک خواهد کرد .

وی همچنین نسبت استاد به دانشجوی پذیرش شده در دانشگاههای ایران را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: کیفیت اساتید جذب شده می تواند بر کیفیت آموزش عالی ایران تاثیر داشته باشد و هر قدر این کیفیت بالاتر باشد جایگاه اموزش عالی در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت .

همچنین دکتر "هادی گودرزی" یکی از اساتید اعزامی از اذربایجان نگاه یکطرفه به آموزش عالی در دانشگاه های خارج از کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید ارزیابی کیفی دانشگاههای خارج از کشور منصفانه باشد به طوری که فارغ التحصیلان و دانشجویان خارج از کشور تخریب نشوند.

وی در عین حال به رتبه خوب برخی از دانشگاههای مالزی اشاره کرد و گفت: ما باید در ایران به این نکته توجه کنیم که علیرغم بالا بودن کیفیت آموزش و پیشرو بودن در بسیاری از رشته ها در ایران و جهان ، دانشگاههای ما به دلیل نداشتن دانشجوی خارجی ، کمبود تجهیزات در برخی از رشته  ها از جایگاه خوبی در رتبه بندی جهانی برخوردار نیستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران در بسیاری از رشته های علمی در جهان حرفی برای گفتن دارد بر ایجاد ارتباط بین مراکز دانشگاهی برتر مالزی و دانشگاههای ایران برای افزایش توان علمی دو طرف تاکید کرد.

گودرزی همچنین اخذ مدرک و مدرک گرایی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: دغدغه اصلی خانواده ها  برای فرستادن فرزندان به دانشگاه اخذ مدرک دکتراست در حالی در ایران ما با کمبود تکنسین و نیروی اجرایی فنی روبرو هستیم.
وی با اشاره به وضعیت کشور مالزی در این زمینه گفت: مالزی با وجود امکانات و فناوری های نوین از تعداد نیروهای تکنسین بیشتری برخوردار است.

پیشتر معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در گفتگو با خبرگزاری مهر از سفر فرهنگی دانشگاهیان از جمله استادان ، دانشجویان و کارکنان متاهل به مالزی خبر داده بود.

دکتر غلامرضا خواجه  سروی تاکید کرده بود که دانشگاهیان به ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به منظور آشنایی با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاههای مالزی و میزان توسعه ای که در مالزی رخ داده است به این کشور سفر خواهند کرد .

 
25 خرداد 1391 1:20 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.