صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

اعزام 30500 نفر از دانشگاهیان از بهمن سال 90 تا کنون به عمره

پرونده عمره دانشجويی پس از چند ماه حضور دانشجويان اين هفته با عزيمت آخرين گروه دانشجويی به كشور بسته شد، البته برای اين حضور روزها و هفته ها برنامه ريزی و تلاش از سوی ستاد عمره دانشجويی و برخی نهادها و از جمله سازمان حج و زيارت صورت گرفت و نتيجه آن نيز به عقيده محمد زارع دبير اجرايی ستاد عمره دانشجويی موفقيت آميز بود، وی در اين زمينه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی پايگاه اطلاع رسانی حج به مدينه منوره با گريزی به مراحل برگزاری عمره دانشجويی گفت: ثبت نام عمره دانشجويی از 5 مهرماه شروع شد، در فاصله 12 روز بيش از 300 هزار نفر دانشجو ثبت نام كردند واگر دختران مجرد نيز می توانستند ثبت نام كنند، اين آمار به 700 هزار نفر نيز می رسيد.
وی با اشاره به اينكه سيستم قرعه كشی و توزيع سهميه هدفمند بود، عنوان كرد: شورای عالی سياستگذاری عمره دانشجويی كه شامل معاون فرهنگی و اجتمایی وزرای علوم  تحقيقات و فناوری و بهداشت، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و رئيس نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگا ها است، سياستهای كلان را تعيين می كند.
زارع در خصوص جلسات اين شورا اظهار كرد: مقرر شد سهميه ها به ترتيب 41 درصد برای دانشجويان وزارت علوم، 31 درصد دانشگاه آزاد، 8 درصد دانشجويان وزارت بهداشت و 20 درصد نيز برای دانشجويان خاص باشد.
معاون اجرايی ستاد عمره دانشجويی در مورد افراد دريافت كننده سهميه 20 درصدی توضيح داد: دانشجويانی كه ازعقد آنها چند ماهی نگذشته ، اساتيدی كه مدارج بالای علمی دارند، نخبگان، تشكل های دانشجويی، حافظان و قاريان دانشجو، برگزيدگان فرهنگی دانشگاهها، خانواده شهدا و دانشجويان تحت پوشش بهزيستی از جمله مصاديق اين 20 درصد بودند.
وی در بخش ديگر سخنان خود با ذكر اينكه سی هزار و 500 سهميه دانشجويی به ستاد عمره داده شد، گفت: اين تعداد دانشجو در قالب 228 كاروان دانشجويی و اساتيد از 11 ايستگاه پروازی به عمره مشرف شدند.
زارع در پاسخ به اين سوال كه جايگاه عمره داشجويی در فعاليت های فرهنگی دانشگاهها را چگونه ارزيابی می كنيد، عنوان كرد:عمره دانشجويی يكی از موثرترين فعاليت های فرهنگی است، دانشجويان در حد بالايی از سفرهای زيارتی استقبال می كنند، از دلايل موفقيت عمره دانشجويی اين نكته است كه گزينش خاصی وجود ندارد و دانشجويانی كه در قرعه كشی برنده شوند از سهميه دانشجويی برای سفر استفاده می كنند.
وی با ذكر اينكه قبل از سفر نيز برنامه  های متنوعی برای دانشجويان برگزار شد، افزود: قبل از سفر جلساتی با حضور روحانيون كاروان ها برگزار شد، همايش های استانی با صبغه آموزشی و با حضور اساتيد حوزه و دانشگاه برگزار و دانشجويان با يك آمادگی قابل قبولی به اين سفر معنوی مشرف شدند.
معاون اجرايی ستاد عمره دانشجويی افزايش هزينه عمره دانشجويی را موجب غافلگيری مسئولان عمره دانشجويی و دانشجويان خواند و عنوان كرد:امسال 40 درصد افزايش قيمت وجود داشت، حداكثر وامی كه در اختيار دانشجويان قرار داده شد 600 هزار تومان بود و پيش بينی ما اين بود امسال حداكثر هزينه عمره دانشجويی 800 هزار تومان خواهد شد، لذا تهيه مابه التفاوت اين هزينه برای برخی از دانشجويان مشكل بود.
وی با تشكر از بعثه مقام معظم رهبری در ارائه برنامه های متنوع و علمی به دانشجويان گفت: با تلاش های بعثه رهبری برنامه های تاثيرگزاری از جمله همايش و زيارت دوره ويژه برای دانشجويان برگزار شد و استقبال كم نظير دانشجويان از اين برنامه ها نشان از علاقه مندی دانشجويان و همچنين برنامه های ارزشمند بعثه داشت.

زارع با بيان اينكه خلوص و پاكی دانشجويان را در اينگونه سفرها بايد ديد، افزود: برخلاف تصورعده اندكی كه دانشجويان را بی تفاوت نسبت به مذهب می دانند، عمره نشان داده است كه فضای درونی دانشجويان برای تاثيرپذيری فراهم است و با سرعت بالايی جذب معنويات می شوند.
وی در پاسخ به اين سوال كه دستاورد عمره برای دانشجويان چيست، گفت: تحول عميق در زندگی دانشجويان بزرگترين دستاورد عمره دانشجويی است، با چه برنامه ای می توان دانشجويان فراوان و با گستره ملی را به اين وادی كشاند و تاثيرات عميق در درون آنها صورت داد، البته هر نوع تحولی در اين سرزمين عنايت خداوند و معصومين(ع)است، به عنوان كسی كه سالها در عمره دانشجويی خدمت می كنم، معتقد هستم عمره دانشجويی بهترين و كم هزينه ترين راه برای پيوند عميق دانشجويان با دين است.
معاون اجرايی ستاد عمره دانشجويی در پايان با بيان اينكه سفر عمره دانشجويی آغاز يك راه برای ارتباط با دانشجويان است، افزود:ما بعد از اين سفر كتاب و مجلاتی برای دانشجويان ارسال می كنيم، از نظر مجازی با سايت عمره دانشجويی با دانشجويان مرتبط هستيم و جشنواره های فرهنگی و هنری نيز برای دانشجويان برگزار می كنيم، مجموعه اين اقدامات با اين هدف انجام می شود كه دانشجو اين فضای معنوی را همراه خود داشته باشد تا بتواند در زندگی فردی و اجتماعی سعادتمند شود.

 

 
25 خرداد 1391 1:25 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.