صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

از دعا فاصله بگیریم، دچار بحران هویت می شویم



به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به مکه مکرمه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور و عضو و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در همایش طلاب عمره گزار در مکه مکرمه با اشاره به موضوع دعا و نیایش گفت: مقوله دعا، مقوله ای دامنه دار است و در یک جلسه امکان بررسی همه ابعاد آن ممکن نیست.

وی در ادامه به فلسفه دعا و این که چگونه دعا کنیم، دعا از منظر پیشوایان، شرایط استجابت دعا را مورد بررسی قرار داد و افزود: از روایات پیشوایان دین استفاده می شود که برای جلب رحمت پروردگار خدا دو سبب تعیین کرده است که عامل جلب رضایت خداوند است که عمل و سئوال این دو سبب است.

دعا می تواند قضای حتمی را تغییر بدهد

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: خداواند همیشه به اهل عمل از باب عمل به آن ها اجر و پاداش می دهد اما به گدایان که دست به دعا بر می دارند از باب تفضل به آن ها پاسخ می دهد.

وی در بیان معنای دعا گفت: دعا به معنای خواندن خداست، خواندن به همراه خواستن است، که هم عبد می خواند خدا را هم خدا عبد را می خواند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور به تاثیر دعا اشاره کرد و اظهار داشت: دعا می تواند قضای حتمی الیه را تغییر بدهد، بنابر این دعا جایگاه ویژه ای دارد و ما نباید از این جایگاه غفلت کنیم.

دعا یک فرصت بی بدیل است که خداوند به بندگان عطا کرده است

وی درباره فلسفه دعا گفت: دعا یک فرصت بی بدیل است که خداوند به بندگان عطا کرده است تا بتوانند از این طریق راه کمال را بپیمایند؛ بنابراین دعا تنها برای رفع بلا وبیماری ها جسمانی نیست، بلکه دعا پلکان تکامل است که ره صدساله را یک شبه می توان به وسیله آن طی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: دعا به انسان می رساند که تو نیازمند مطلق و خدا بی نیاز مطلق است، توفقیر محضی و او بی نیاز مطلق است، به ما می رساند که ما گدایم و دستمان خالی است و اگر لحظه ای ذات حق از ما دست بر دارد ما هیچ نداریم و گرفتار مصیبت می شویم.

از دعا فاصله بگیریم، دچار بحران هویت می شویم

وی افزود: اگر از دعا فاصله بگیریم، دچار بحران هویت می شویم؛ هرگز نباید از دعا و خواستن در درگاه الهی غفلت کنیم؛ زیرا دعا سبب می شود انسان بیشتر به یاد خدا باشد.

امام جمعه قم تصریح کرد: کسانی که با دعا فاصله دارند، دچار تنگ دستی معیشت  و سختی می شوند و به خاطر نداشتن رابطه با خدا همیشه در زندگی مضطرب هستند؛ زیرا انسان وقتی از خدا دور شود با شیطان همنشین می شود. بنابراین دعا مایه رشد تعلم و تربیت است.

وی در پاسخ به این سئوال که چگونه دعا کنیم؟ گفت: این که به چه شکلی دعا کنیم، پاسخ های مختلفی به آن داده شده، ولی بهترین دعا کردن آن است که ما به ادعیه که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده رجوع کنیم؛ زیرا ائمه با خدا ارتباط نزدیکی دارند و شیوه درست دعا کردن را نیز آن ها بهتر می دانند.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن هشدار به دوری از هر نوع دعا خواندن، گفت: هرگز توصیه نمی شود که انسان هر دعا را بخواند، زیرا خواندن دعا خود شیوه خاصی دارد،  گاهی بدون توجه به این مساله انسان به جای خیر خواستن از خدا شر می خواهد  که این خود آسیب است.

 
14 تیر 1391 10:19 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.