صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

فاصله فرهنگ عمومی با فرهنگ شيعی زيارت

حجت‌الاسلام والمسلمين حميد احمدی، مدير آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به بررسی فاصله موجود بين فرهنگ اصيل اسلامی - ايرانی در مورد زيارت و فرهنگ عمومی ‌ساری و جاری در مورد آن پرداخت

مدير آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفت: آنچه كه مد‌نظر شارع و اوليای دينی از زيارت بوده، تربيت يك انسان نورانی است و به تعبير حضرت امام(ره) افرادی كه توحيد از ذهنشان به قلبشان سرايت كرده باشد و يا به تعبير مقام معظم رهبری حج و زيارت بايد درست كردن يك انسان موحد در زندگيش باشد.
وی تصريح كرد: به طور كلی زيارت با اين نگاه و رويكرد در اديان الهی مطرح و آدابی برای آن ذكر شده است تا حس حضور در مراكز نورانی و مقدس به وجود آمده و با روح فرد پيوند بخورد، اما متأسفانه سنت‌ها و آداب اجتماعی ما به دليل برخی از كم‌كارهای صورت گرفته از سوی مبلعان دينی، عدم تبيين درست اين جايگاه با فرهنگ اصيل اسلامی فاصله گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به ديگاه مقام معظم رهبری و امام(ره) در حوزه زيارت، گفت: در آنچه كه مد‌نظر امام و رهبری است (كه برگرفته از آموزه‌های ناب دينی هستند) اولين گام و مهمترين كاری كه بايد در سفرهای زيارتی به خصوص حج صورت گيرد، معرفت به خود و معرفت به نفس است، اما اين معرفت متأسفانه صورت نمی‌گيرد، بلكه بيشتر كارهايی انجام می‌شود كه غفلت‌های ما را بيشتر می‌كند و به جای اينكه به صاحبان امر و اوليای الهی توجه كنيم به ظواهر و ذرق و برق‌های مكانی توجه نشان‌ می‌دهيم.
وی بخشی از اين مشكلات و فاصله ايجاد شده بين فرهنگ عمومی زيارت و فرهنگ اصيل آن را نشأت گرفته از غفلت مبلغان دينی، رسانه‌های جمعی، مراكز آموزشی و ... دانست و اظهار كرد: متأسفانه اين غفلت موجب شده فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جمعی به درستی صورت نگيرد.
 احمدی ادامه داد: هر وقت كاری در عموميت جامعه ارزشمند می‌شود، برداشت‌های بد و سوء استفاده‌ها ممكن است از آن صورت گيرد، يا كج‌روی‌هايی در آن رخ دهد؛ اصل رفتن به زيارت يك ارزش دينی در فرهنگ ما ايرانيان است و به دليل همين جايگاه و ارزش همواره برخی تلاش كردند، خرافه‌ها و كج‌روی‌هايی را در آن وارد كنند و با توجه به اينكه ورود اين كج‌روی‌ها به تدريج و كند بوده با آن مبارزه و برخورد نشده و پيراستگی در فرهنگ زيارت صورت نگرفته است و به همين دليل بسياری از خرافه‌ها، رفتارهای نادرست و عقايد باطل در زيارت راه‌ يافته است.
مدير آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با تأكيد بر خطر توريست‌انگاری زائر، عنوان كرد: مسئله ديگری كه متأسفانه امروزه به عنوان آسيب وارد شده است، در آمارهای ما هم وجود دارد و حتی بعد از انقلاب نيز در همه دولت‌ها وجود داشته است، رايج بودن اين نگاه است كه زائر را به عنوان توريست فرهنگی معرفی می‌كنند؛ توريست‌ها يك نگاه و رويكرد خاص به مسئله سفر دارند، زائر ما توريست نيست اگر چه نقل و انتقال زائر صورت می‌گيرد اما اين زائر فقط يك نظاره‌گر نيست كه حظ بصری ببرد، بلكه زائر با صاحبان مراكز مذهبی و اوليای الهی پيوند می‌خورد و بحث خودشناسی، خداشناسی و معرفت نفس در زيارت مطرح است. ما اين مسائل را در ميان توريست‌ها نداريم، لذا زائر يك نظاره‌گر صرف نيست، بلكه يك كنش‌گر فعال است.
وی با هشدار نسبت به اين مسئله كه متأسفانه جنبه‌های توريستی در سفرهای زيارتی در حال پر‌رنگ‌تر شدن است، گفت: متعاقب همين نگاه است كه مسائلی مانند بازارگردی، حضور در اماكن سياحتی و ... نيز مطرح می‌شود، تجملات و مصرف‌گرايی غلبه پيدا می‌كند و مسائلی مانند پذيرايی‌های آنچنانی اصل قرار می‌گيرد، با اينكه روح اصلی زيارت اين نبوده است.

احمدی با مطرح كردن اين سؤال كه تا چه اندازه برای حوزه‌های رفتاری، اخلاقی و دينی توجه شد است، گفت: متأسفانه مسائل اصلی زيارت(كه توجه به خودشناسی، رفتار، اخلاق و ...) به حاشيه رانده شده است.
وی تصريح كرد: اين نگاه‌ كه زيارت اوقات فراغت و دوره سرگرمی است بايد تغيير پيدا كند.
مدير آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در پاسخ به اين سؤال كه چرا فرهنگ عمومی كشورمان در مورد زيارت تبديل شده به اينكه همه خواهان اين سفر باشند، بدون اينكه به چگونگی آن فكر كنند، گفت: گاهی چشم‌وهم‌چشمی‌ها سبب می‌شود وليمه دادن اصل شود و اصل زيارت كه تحول و دريافت پيام معنوی است تبديل به فرع شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی در مورد سازمان‌ها و نهادهايی كه مسئول اصلاح و جهت‌دهی درست به فرهنگ عمومی در حوزه زيارت هستند، اظهار كرد: اگر پيام امام راحل را بخوانيم مشاهده می‌كنيم كه خطاب ايشان به صاحبان قلم، رسانه‌ها، كسانی كه تريبون در اختيار دارند و روشن‌فكران جامعه است، كار روشن‌فكران نقد است، اما می‌توانند با نقد اصولی و درست به رفع اين معضل كمك كنند، همچنين امام دولت‌ها را خطاب قرار می‌دهد و مطرح می‌كنند كه دولت‌ها در اين زمينه كوتاهی كرده‌اند و علما را خطاب قرار می‌دهد كه تدبير درست انجام نداده‌اند.
وی تصريح كرد: تبين درست پديده زيارت و حج، نحوه بهره‌برداری از اين سرمايه بزرگ و نقد درست كاری است كه صاحبان انديشه و قلم می‌توانند انجام دهند؛ همچنين نظام تعليم و تربيت، حوزه، دانشگاه و مدارس ما می‌توانند از ابتدا تبيين درستی از پديده زيارت داشته باشند و فرهنگ عمومی درست را تبيين و ترويج كنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به اينكه در هيچ ‌كدام از كتاب‌های آموزشی ما مسئله زيارت و آداب آن مطرح نشده است، گفت: اين كمبود جدی است و با اينكه ما فرهنگ غنی در فرهنگ شيعه و فرهنگ ايرانی در حوزه زيارت داريم، اما تبيين نه تنها اين فرهنگ بلكه حتی تبيين‌های خوب گذشتگان نيز به ادبيات روز برگردانده نشده و عموميت پيدا نكرده است.

 

 
27 تیر 1391 11:33 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.