صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

حج ، تجلی وحدت

مرتضی طلایی - در تفکر شیعه تلاش برای اتحاد ، اندیشه ای عمیق و خردمندانه است . تمامی متفکران شیعی نیز در اعصار گوناگون اتحاد را سرلوحه تمامی رفتارهای مذهبی - سیاسی خود قرار داده اند و اینگونه است که هر رفتار وحدت افزا ، نزد شیعیان از جایگاه خاصی برخوردار است.

اين دیدگاه در روایات و احاديث مختلف نیز مورد تاکید قرار گرفته است . مولای متقیان امیرمومنان علی (علیه السلام ) در خطبه 176 نهج البلاغه در سخنی ارزشمند تاکید می فرمایند : «از چند رنگي و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد؛ زيرا يكپارچگي در آنچه حق است - ولي شما آن را ناخوش مي‌داريد - از پراكندگي در آنچه باطل است - اما خوشايند شماست - بهتر است. خداوند سبحان به هيچ يك از گذشتگان و باقي ماندگان، بر اثر تفرقه و جدايي ، خير و خوبي عطا نكرده است».
با این مقدمه کوتاه ، حج را می توان وحدت زا ترین رفتار عبادی - سیاسی مسلمانان دانست و آن را تجدید میثاقی محکم با یگانه طریق جاودانگی اسلام ، یعنی وحدت قلمداد کرد .
 
از سوی دیگر نگاهی به رفتارهای دشمنان اسلام نیز نشان می دهد ، نوک پیکان حمله های اعتقادی ، سیاسی و حتی نظامی آنان به جوامع مسلمان ، اتحاد این امت واحد را هدف قرار داده و در این میان برگزاری باشکوه همایش حج و تجلی هر ساله وحدت مسلمانان عالم ، نقطه های امید دشمنان را به خاموشی می کشاند.
 
رهبر معظم انقلاب نیز در پیام سال گذشته خود به حجاج بیت الله الحرام پيچيده‌تر شدن شيوه‌هاي دشمني استكبار و تلاش پرهزينه‌اي كه در مقابله با اسلام مي‌كند را به دليل پيشرفت‌های جهان اسلام و شکل گیری موج بیداری در مسلمانان برشمردند و تبليغات وسيع دشمن در جهت اسلام هراسي را تلاشی شتابزده براي ايجاد اختلاف ميان فرقه‌هاي اسلامي و برانگيختن تعصب‌هاي فرقه‌اي ، دشمن تراشي‌هاي كاذب از شيعه براي سني و از سني براي شيعه، تفرقه‌افكني ميان دولت‌هاي مسلمان و كوشش براي تشديد اختلافات و تبديل آن به دشمني‌ها و معارضه‌هاي لاينحل دانستند.
 
اما به فرموده زعیم عالیقدر جهان اسلام گسترش موج بيداري اسلامي در دنياي امروز حقيقتي است كه فرداي نيكي را به امت اسلامي نويد مي‌دهد.
 
فردایی که در سایه اتحاد ملل مسلمان و توجه و مداقه در دلایل و شرایط عناد دشمنان و آمادگی در برابر رفتارهای استکباری آنان ، خیلی دور نخواهد بود. 
 
***

و در این روزهای عزیز اگرچه ما از سپید پوشی و لبیک گویی محروم هستیم اما دست نیاز به سوی آسمان دراز می کنیم و از خداوند می خواهیم که کویر دلهایمان را به میهمانی باران رحمتش بخواند و دستان التماس روحمان را، با دست‏های اجابت خویش بفشارد و برف‏های نشسته بر بام احساسمان را به گرمای نگاه مهربانش آب کند.


منبع خبر: زندگی
 
14 آبان 1390 4:42 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.