صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

مسقف کردن صحنهای حرم مکی


معاون رئیس کل امور مسجدالحرام از آغاز اجرای نصب هشت چتر بزرگ و 42 چتر متوسط و دو باند برای فرود هواپیماها در چارچوب طرح توسعه صحنهای شمالی مسجدالحرام .خبر داد ...


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، محمد بن ناصر الخزیم معاون رئیس کل امور مسجدالحرام در گفتگو با عکاظ از آغاز اجرای نصب هشت چتر بزرگ و 42 چتر متوسط و دو باند برای فرود هواپیماها در چارچوب طرح توسعه صحنهای شمالی حرم شریف مکی خبر داد که در حال حاضر بر اساس مدل منحصر به فرد عمرانی انجام می شود.

شیخ الخزیم افزود: این هشت چتر در اندازه های 53 در 53 متر و چترهای دیگر در اندازه های 25 در 25 نصب خواهد شد.

وی افزود این پروژه دربرگیرنده چهار پل خواهد بود که رابط میان طرح توسعه ملک  عبدالله و اولین طرح توسعه عربستان و پل پنجم که طرح توسعه ملک عبدالله را با مسعی وصل خواهد کرد.

شیخ الخزیم گفت: پروژه هایی که در حال حاضر به صورت شبانه روزی ادامه دارد، شامل پیشرفته ترین و جدیدترین سیستمهای برقی و مکانیکی است و هماهنگ با مدل معماری فعلی مسجدالحرام خواهد بود، همچنین شامل ساختمانهای توسعه و صحنهای اطراف و پلهای آماده برای تخلیه جمعیتهای حجاج و مرتبط با پله های شیب دار خواهد بود.

به گفته وی در طرح توسعه مسجدالحرام، تمام نیازها، تجهیزات و خدمات مورد نیاز زائر مانند لوله های آب شرب و سیستمهای پیشرفته برای دفع زباله ها و سیستمهای کنترل امنیتی در نظر گرفته می شود.

طرح توسعه همچنین شامل مسقف کردن صحنهای خارجی، پله های متحرک و ثابت و آسانسورها و بهترین سیستمهای تهویه و روشنایی خواهد بود و پس از تکمیل ظرفیت آن به بیش از یک میلیون و پانصد هزار نمازگزار و زائر خواهد رسید.

الخزیم همچنین گفت: مطالعه و پژوهشی انجام شده است که به مسئله ازدحام و فشار در حرکت افراد پیاده و نمازگزاران و ارتباط آنها با طرحهای توسعه قبلی و صحن مطاف و مسعی از ابتدای صحنهای خارجی و ایستگاههای حمل و نقل عمومی که قرار است در ضلع شمالی کمربندی اول تا صحن مطاف ساخته شود، پرداخته شده است.

وی همچنین اعلام کرد: در طرح توسعه مسجدالحرام، بیش از 15 هزار سرویس بهداشتی به شیوه ای که دسترسی به آن برای همه نمازگزاران از همه مکانهای مسجدالحرام آسان باشد، ساخته می شود.

همچنین چهار تونل در چارچوب طرح توسعه برای ربط منطقه العتیبیه، جرول و جبل کعبه به صحنهای شمالی مسجدالحرام احداث می شود تا نمازگزاران و زائران بتوانند در محیطی مناسب به حرم شریف مکی برسند.

 
3 مرداد 1391 1:57 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.