صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

کتاب«مکة المکرمه،تاریخ و معالم»به فارسی ترجمه شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری،کتاب معرفی اماکن مكه مکرمه ترجمه کتاب مکةالمکرمه، تاریخ و معالم اثر محمود محمد حمو است که با ترجمه سیدمرتضی حسینی فاضل و با تدوین پژوهشکده حج و زیارت به تازگی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر  منتشر شده است.

مکه مکرمه، محل فرود وحی و سرچشمه رسالت است؛ خداوند این سرزمین را برای استقرار بیت‌الله الحرام برگزید و حضرت اسماعیل‌ علیه‌السلام را در آن ساکن کرد، همچنان‌که آن را زادگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و قبله مسلمانان قرار داد و در قرآن کریم این شهر را نقطه‌ای امن معرفی و با بزرگی از آن یاد کرد.این کتاب، خواننده را با این سرزمین مبارک آشنا می‌کند و با بهره‌مندی از شناخت آثار و اماکن مقدس شهر مکه را به خواننده معرفی می‌کند، همچنین او را با خود به اماکن تاریخی و مناطقی می‌برد که روزگاری رخدادهایی مهم را به خود دیده است.
خواننده این کتاب، تاریخ مکه را از روزگار شکل‌گیری تا به امروز مرور می‌کند و از جنبه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن آگاه می‌شود، می‌تواند تصویر درست و حقیقی از گذشته و حال این شهر را ببیند، در سفری کوتاه با شهر مکه آشنا ‌شود و چون معرفی این شهر با عبارت‌های کوتاه و روان صورت گرفته است به حضور در مکه مشتاق گردد.
فضایل مکه عنوان بخشی از این کتاب است که در آن فضایلی همچون وجود بیت‌الله الحرام در مکه، وجوب حج برای انسان‌های مستطیع، پاداش مضاعف نمازگزاردن در مکه، مکه حرم امن الهی، دو برابر بودن روزی در مکه، حفظ مکه از دجال، هشدار به منحرف‌شدگان از مسیر حق در مکه و بازگشت ایمان به مکه برشمرده شده است.
در بخش فضایل مکه می‌خوانیم: «مکه مکرمه، در دل مسلمانان جای دارد. این شهر، قبله نمازگزاران و مقصد حاجیان و عمره‌گزاران است؛
 آموزه‌های دینی و آثار و اماکن تاریخی و نیز مفاهیم ایمانی، در این شهر جمع شده و در آیات و روایات نیز جنبه‌های گوناگون فضایل مکه تبیین شده است.»بخش دیگری از این کتاب به معرفی میراث تاریخی و جغرافیایی مکه می‌پردازد که خواننده آن با مسجد تنعیم، مسجد جعرانه، مسجد بیعت، مسجد جن، مسجد شجره، مسجد رایت، مسجد اجابت، معلا، آرامگاه ام المؤمنین در میمونه، کوه حرا، کوه ثور، کوه ابوقبیس، کوه قعیقعان، محصِّب، حُنَین، چاه طُوی و چشمه زبیده آشنا می‌شود.
معرفی نهادهای علمی و فرهنگی مکه همچون سازمان ارتباطات جهان اسلام، بنیاد تحقیقات حج خادم الحرمین الشریفین، کتابخانه حرم مکی، کتابخانه مکه مکرمه، کارخانه تولید پرده کعبه، نمایشگاه ساختمان حرمین شریفین، موزه آثار و میراث مکه مکرمه و دکترین معرفی مکه بخش دیگری از این کتاب را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است، کتاب معرفی اماکن مکرمه با ترجمه سیدمرتضی حسینی فاضل در قطع رقعی، 112 صفحه، شمارگان 5000 نسخه و به قیمت یک هزار و سیصد و پنجاه تومان از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در تابستان 91 منتشر شده است.
 
4 شهریور 1391 2:04 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.