صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

انتظار برای سفر حج به ۱۴ سال رسید

به گزارش «شیعه نیوز» ، علی لیالی، رییس سازمان حج و زیارت در جمع خبرنگاران اعزامی به حج به سؤالاتی درباره‌ تقویم اعزام زائران ایرانی به عرفات و بازگشت آن‌ها به ایران، وضعیت خدمات‌رسانی،‌ حمل و نقل و همچنین ثبت‌نام کنندگان حج تمتع و عمره پاسخ داد.

در این نشست همچنین درباره 150 زائری که روز گذشته در فرودگاه مدینه دچار مشکل روادید شدند، توضیح داد: موضوع این زائران ارتباطی به سازمان حج و زیارت ندارد، چرا که آن‌ها جزو زائران تعهد داد شده‌ی سازمان نیستند. ما هم شنیدیم افرادی ویزای آزاد گرفتند و این ارتباطی به سازمان حج و زیارت ندارد.

هواپیمای کشوری با چه اطمینانی آن 150 زائر را به عربستان وارد کرد؟
وی افزود: این‌که سازمان بخواهد به هر زائری که به هر شکل وارد عربستان می‌شود، خدمات دهد، درست نیست. ما نیز این سوال را داریم که هواپیمای کشوری با چه اطمینانی آن‌ها را به عربستان وارد کرده است؟

او تاکید کرد: سازمان حج و زیارت مسؤولیتی در قبال کسی که خارج از سیستم سازمان حج و زیارت به عربستان وارد می‌شود، ندارد. ما نیز نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. هرچند دل‌مان می‌سوزد؛ اما باید از کسی که آن‌ها را آورده سوال کرد؛ ولی تاکید می‌کنیم این افراد هیچ مجوزی از کانال حج و زیارت نداشتند. بنابراین مسؤولیت ما در قبال 97 هزار زائری است که از طریق سازمان حج و زیارت به عربستان سفر کرده‌اند.
 
یک میلیون و 800 هزار نفر سند عمره دارند
لیالی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص زمان دقیق قرعه‌کشی ثبت نام‌کنندگان عمره، گفت: این گونه نبوده که قرعه کشی بلافاصله پس از اتمام ثبت نام انجام شود. ما نیاز به پردازش و تصحیح آمار از سوی دو بانک ملی و ملت داریم تا پس از جمع‌بندی، مقدمات کار قرعه‌کشی انجام شود. نتایج آماری سال‌های گذشته نشان می‌دهد، مردم برای قرعه‌کشی عجله ندارند.

وی همچنین درباره‌ افرادی که در گذشته با وجود این‌که سند داشتند نتوانستند به عمره اعزام شوند نیز توضیح داد: در عملیات عمره هر وقت کسی در قرعه‌کشی انتخاب می‌شود، مجبور به آمدن نیست، زیرا ما زائرانی داریم که از سال 61 فیش دارند؛ اما هنوز به عمره سفر نکرده‌اند. فیش آن‌ها موجود است، بنابراین موجودی سند در سیستم به معنای اعزام آن‌ها نیست. ما هم اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار زائر سند‌دار داریم که نمی‌دانیم می‌خواهند بروند یا نه؟ ‌ما فراخوان می‌کنیم اگر اعلام آمادگی کردند، اولویت با آن‌هاست.
 
همه‌ 97 هزار زائر در مکه مستقر شده‌اند
رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان این‌که در روز دوشنبه، نهم آبان‌ماه تمام کاروان‌های ایرانی به عربستان وارد شده‌اند، اضافه کرد: از 28 ذی‌القعده پرواز مستقیم به مدینه قطع شده است و تمام پروازها به جده انجام شد و تا امروز، دهم آبان‌ماه دیگر هیچ زائری در مدینه و جده نخواهد بود و همه‌ 97 هزار زائر در مکه مستقر شده‌اند.

لیالی با بیان این‌که در این مدت گزارش تاخیر سنگین پروازی داده نشده است، افزود: معدل تاخیر پروازها از مجموع 271 پروازی که 97 هزار زائر را به عربستان منتقل کرد، حدود 20 دقیقه بود.
 
تا کنون 11 زائر ایرانی درگذشتند و 12 بیمار بازگردانده شدند
وی درباره‌ آمار فوتی و بیمارانی که به کشور بازگشتند نیز اظهار کرد: تا این لحظه، آمار فوتی 11 نفر بوده و 12 نفر نیز به خاطر بیماری به کشور بازگشتند که عمدتا افراد مسن بودند. همچنین با اشاره به این‌که از روز پنجم ذی‌الحجه به وقت عربستان نقل درون شهری مکه بعد از نماز مغرب و عشا تعطیل می‌شود، گفت: برای ششم و هفتم ذی‌الحجه همه‌ی کشورها بر اساس تدابیر خودشان عمل می‌کنند. توصیه‌ی ما به زائران ایرانی نیز این است که در این دو روز برای رفتن به مسجدالحرام حتما با مدیران و روحانیون کاروان‌های خود هماهنگی کنند.

لیالی در ادامه‌ نشست با بیان این‌که بر اساس تقویم از بعدازظهر روز جمعه، 13 آبان برابر با هشتم ذی‌الحجه به تقویم عربستان، نخستین گروه زائران از مکه به عرفات منتقل می‌شوند، گفت: بیش از 650 اتوبوس عملیات انتقال 97 هزار زائر ایرانی را از مکه به عرفات انجام می‌دهند و بر اساس برنامه، حداکثر تا ساعت 11 شب روز هشتم ذی‌الحجه به وقت عربستان، تمام زائران به عرفات منتقل می‌شوند و شب‌ را در چادرهای عرفات به سر می‌برند و روز نهم ذی‌الحجه وقوف خواهند داشت و پس از نماز مغرب و عشاء از طریق اتوبوس حجاج به مزدلفه و منا منتقل می‌شوند و تا 12 شب عملیات انتقال زائران ادامه دارد.
 
55 درصد زائران ایرانی وقوف اضطراری دارند
او ادامه داد: آن بخش از زائرانی که وقوف اختیاری دارند، بعد از طلوع فجر با اتوبوس به منا منتقل می‌شوند و امسال در حوزه‌ نقل ترددی شرایط روان‌تر است.

وی درباره‌ تعداد زائرانی که وقوف اضطراری دارند نیز گفت: حدود 55 درصد زائران ما که عمدتا زنان و مردان مسن هستند، وقوف اضطراری دارند که کاروان‌های آن‌ها تفکیک شده است.
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که در روز دهم ذی‌الحجه همه‌ زائران در منا مستقر می‌شوند، افزود: واحد طرح قربانی نیز کار ذبح را مدیریت خواهد کرد و بعدازظهر 12 ذی‌الحجه زائران به مکه بازمی‌گردند.

لیالی در پاسخ به این سوال که چه امکاناتی برای جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه همچون جاری شدن سیل و آتش‌سوزی در ایام تشریق در نظر گرفته شده است؟ گفت: با توجه به این‌که در منا شرایط و کثرت جمعیت بالاست برای چنین حوادثی نمی‌شود، از قبل تدابیری اندیشید. البته ستاد موظف است از قبل خود را آماده کند و ما خود را برای چنین اتفاقات احتمالی آماده کرده‌ایم. درمورد آتش‌سوزی، سیستم اطفای حریق دست طرف سعودی است که امکانات بسیار گسترده‌ای در این زمینه دارد.

او همچنین درباره‌ تعداد دستگاه‌های اتوبوسی که 97 هزار زائر ایرانی را از فرودگاه‌های جده و مدینه جابه‌جا کردند، اظهار کرد: در ازای 97 هزار زائر ایرانی، بیش از 20 هزار اتوبوس که متوسط هر اتوبوس 40 نفر را در خود جای می‌دهد برای جابه‌جایی زائران در طول 26 روز اختصاص یافت.
 
9 دستگاه اتوبوس تا کنون دچار نقص و حادثه شده‌اند
وی تعداد اتوبوس‌هایی که در این مدت دچار حادثه و یا نقص شدند را 9 دستگاه عنوان کرد و گفت: این میزان در مقابل تعداد سفرهایی که انجام شده، بسیار پایین است.
اقامت 11 هزار زائر ایرانی بین 39 تا 41 روز طول می‌کشد

لیالی در ادامه در پاسخ به این سوالی درباره‌ مدت زمان حضور زائران مدینه دوم که به عنوان اولین کاروان‌ها به مکه اعزام شده‌اند، گفت: ما 11 هزار زائر مدینه دوم داریم که با اولین پروازها به مکه آمدند. اطلاع‌رسانی در مورد مدت سفرشان که از 39 تا 41 روز متغیر است، از طریق مدیران کاروان‌ها انجام شد، بنابراین زمان حضور این تعداد از زائران کمتر از 39 روز و بیشتر از 41 روز نیست که پس از اتمام مناسک، هفت روز در مدینه اقامت می‌کنند و پس از آن به کشور باز می‌گردند. بنابراین زائری نیست که از مدت زمان حضور خود مطلع نباشد.

او تاکید کرد: حداکثر حضور 11 هزار زائر مدینه دوم که عمدتا از شهرهای تبریز، کرمان و کرمانشاه هستند، 32 تا 33 روز در مکه و 7 روز در مدینه است و بیشتر از این نخواهد بود.
لیالی ادامه داد: البته امسال کاروان‌هایی داریم که شاید 29، 32، 35 و یا 38 روز در عربستان اقامت داشته باشند و این موضوع نیز از طریق مدیران کاروان‌ها اطلاع‌رسانی شده است.
 
نخستین کاروان ایرانی‌ها 20 آبان به کشور باز می‌گردد
رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به زمان بازگشت اولین کاروان زائران ایرانی به کشور، یادآور شد: همان‌گونه که عملیات رفت به مدت 25 روز از طریق دو فرودگاه مدینه و جده انجام شد، عملیات بازگشت در همین مدت زمان انجام می‌شود و نخستین کاروان زائران ایرانی، جمعه 15 ذی‌الحجه به تقویم عربستان مصادف با 20 آبان‌ماه به ایران باز خواهند گشت و آخرین کاروان طبق برنامه، هفتم محرم مصادف با 11 آذرماه عربستان را به مقصد ایران ترک خواهد کرد.

لیالی در عین حال گفت: تلاش می‌کنیم از ظرفیت فوق‌العاده‌ی پروازها در صورت امکان استفاده کنیم و سه چهار روز آخر محرم را جلوتر بیاوریم تا آخرین گروه نهایتا تا چهارم محرم به ایران بازگردند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی راه‌اندازی فرودگاه طائف که رایزنی‌هایی با مقامات عربستان صورت گرفته بود، گفت: فرودگاه طائف امکان بین‌المللی شدن را ندارد. ما سال گذشته بازدیدهایی از این فرودگاه داشتیم؛ اما تبدیل آن به فرودگاه بین‌المللی و بالا بردن ظرفیت پروازی تنها در گرو خواست ما نیست، وگرنه اگر ظرفیت پذیرش پرواز زیاد باشد به نفع ما و زائران ماست.
 
دورترین مسکن تا بیت‌الله الحرام حدود 6 کیلومتر فاصله دارد
رییس سازمان حج و زیارت همچنین در پاسخ به سوال‌هایی در مورد وضعیت اسکان و اجاره‌ی اقامتگاه‌ها برای زائران ایرانی در شهر مکه، گفت:‌ مسکن در مکه تابع شرایط و زیر ساخت‌های موجود است. در موسم حج به دلیل تراکم زائر هرجا که مسکن موجود باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دورترین مسکن زائران ایرانی به بیت‌الله الحرام حدود شش کیلومتر است.
وی افزود: در حال حاضر 150 هزار سند اجاره و ساختمان برای 97 هزار زائر در شهر مکه داریم و زائران بر اساس مبالغی که در زمان ثبت نام پرداخت کرده‌اند، برای اسکان در اقامتگاه‌ها قرعه‌کشی شده‌اند.

لیالی همچنین با بیان این‌که امسال فاصله‌ی ساختمان‌های ایرانی به مسجدالحرام دو و نیم کیلومتر کمتر از سال گذشته است، گفت: بدون تردید بر اساس امکانات موجود تلاش می‌کنیم، اسکان زائران را به نزدیک حرم منتقل کنیم؛ اما در این محدوده به اندازه‌ی نیاز، ساختمان وجود دارد که باید ببینیم قیمتی که می‌پردازیم چقدر تمام می‌شود؛ اما سمت و سوی سازمان برای اسکان، هرچه نزدیک‌تر شدن به حرم است.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به این‌که تاکید بر این است که در هر اتاق 5 نفر اسکان داده شوند، افزود: در سال‌های گذشته، اسکان حداکثری با هر 9 نفر در یک اتاق تجربه کردیم و سال گذشته حداکثر شش نفر در یک اتاق بودند که امسال به پنج نفر کاهش یافته و تاکید ما نیز بر همین است.

لیالی یادآور شد: همه ساله در پایان حج پس از ارزیابی از خدمات مسکن و سایر خدمات، مشکلات بررسی می‌شود و اگر در مقابل، رضایت 100 درصدی زائران را تامین نکند، آن‌را از لیست اجاره برای سال بعد خارج می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال دیگری درباره تدوین سند جامع حج، بیان کرد: این کار در اتاق فکر بعثه‌ی مقام معظم رهبری در حال بررسی است و سازمان حج و زیارت به عنوان عامل اجرایی و اداره‌ی عملیات حج در تدوین آن حضور دارد که امیدواریم این سند تهیه شود تا راهبردی برای اداره‌ی حج باشد.
 
انتظار برای سفر حج به 14 سال رسید
بنابرگزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری لیالی در ادامه درباره‌ی مدت زمانی که زائران ثبت نام شده برای حج تمتع در نوبت هستند، اظهار کرد: با 97 هزار زائری که امسال به حج تمتع اعزام شدند، حدود یک میلیون و 400 هزار سند دیگر داریم که اگر هر سال این میزان را اعزام کنیم، 14 تا 15 سال طول می‌کشد و پس از آن می‌توان در مورد ثبت نام جدید تصمیم گرفت.
 
تلاش برای افزایش سهمیه‌ عمره
او همچنین از تلاش سازمان حج و زیارت برای افزایش سهمیه‌ی عمره خبر داد و گفت: سال گذشته اعزام 800 هزار زائر ایرانی به عمره را تجربه کردیم و امکانات و خدمات خوبی به آن‌ها ارائه شد، طبیعی است که می‌توانیم این میزان را افزایش دهیم؛ اما همه چیز دست ما نیست. باید وضعیت مسکن، پرواز و خدمات، حمل و نقل و سایر امکانات از طرف مقابل نیز مشخص شود. بنابراین اعزام 800 هزار زائر به عمره قطعی است؛ اما تلاش داریم آن را افزایش دهیم.

وی در ادامه از سفر خود به همراه نماینده‌ی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به عراق برای بازدید از کارهای عتبات عالیات پس از اتمام مراسم حج خبر داد.

منبع : شبستان
 
14 آبان 1390 4:47 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.