صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

پرونده حج امسال بسته شد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، با تدبير و همكاري سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران و نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كار اعزام و بازگشت حجاج ايراني همچون سال‌هاي گذشته با موفقيت به پايان رسيد.

براساس اين گزارش، تاكنون بيش از 74 هزار حاجي ايراني در طول بيست روز گذشته به ميهن اسلامي بازگشته‌اند كه آخرين كاروان نيز بامداد روز سه‌شنبه از مدينه منوره به كشور اسلامي ايران باز خواهد گشت و پرونده حج امسال نيز بسته مي‌شود.

اين گزارش حاكي است، كار اعزام زائران ايراني به سرزمين وحي از 4 مهر ماه به مدت 25 روز انجام گرفت كه آخرين زائران ايراني 29 مهرماه وارد مكه مكرمه شدند و پس از انجام مناسك حج تمتع، در روز 10 آبان ماه نخستين حجاج ايراني به كشور اسلامي باز گشتند.

اين گزارش حاكي است، براساس تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر حمايت از توليد، كار و سرمايه‌ ايراني، سازمان حج و زيارت به همين منظور اعزام زائران ايراني را تنها با شركت‌هاي داخلي كشورمان انجام داده كه دو شركت ماهان و هما اين مسؤوليت را برعهده داشت.

در سال جاری حدود 75 هزار زائر ایرانی با 230 پرواز از 17 ایستگاه پروازی در قالب 449 کاروان عازم سرزمین وحی شدند.

با تمهیداتی که امسال اندیشیده شد تمامي پرواز ها توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی صورت گرفت که این اقدام حدود 15 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به ارمغان داشت.

شايان ذكر است، 24 کاروان نیز برای حضور ایرانیان خارج از کشور و 2 کاروان نیز مخصوص جانبازان سر افراز جهت انجام حج تمتع در نظر گرفته شده بود.
همچنين با تعدیل نیروهای اجرائی تعداد 600 نفر از عوامل و کارگزاران کم که افزون بر صرفه جوئی به همین تعداد به جمع زائران جهت تشرف به سرزمین وحی اضافه شد.

در حج امسال برای اسکان زائران در مدینه منوره 36 هتل و در مکه مکرمه نیز 76 هتل اجاره شده بود.

در اجاره هتلها سعی شده بود هتلهای ایرانی نزدیک به یکدیگر و زائرین استانهای همجوار نیز در یک منطقه باشند. همچنین سرانه اسکان هر حاجی در مکه مکرمه 4 متر و در مدینه 5/4 متر است. که از سرانه متوسطی که کشور میزبان برای هر زائر تعیین کرده 20درصد بیشتر است.

با پیگیری های بعمل آمده همه غذاهای زائرین ایرانی در مکه و مدینه در آشپزخانه های مجهز و کاملا ضعتی طبخ شد و با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید ملی، حمایت از کارو سرمایه ایرانی نامگذاری شد برای ایام حج از کالاها و اقلام ایرانی بیشتر از سابق در تدارکات و آشپزخانه ها استفاده شد.

 به همین جهت استفاده از اقلام و کالاهای ایرانی نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است همچنين با تلاشی که صورت گرفت 95 درصد ظرف یکبار مصرف از سیستم توزیع غذا خارج و ظرف چینی جایگزین آن شد که این اقدام افزون بر رعایت بهداشت صرفه جویی ارزی نیز به دنبال داشته است.

با تدارک برنامه نقل ترددی که انتقال زائران در ایام تشریق است زائران از جلوی ساختمانها با اتوبوس های مجهز به عرفات و مشعر و منی منتقل شدند و در این برنامه زمان انتقال از عرفات به مشعر یک ربع و از عرفات به منی نیم ساعت بود در حالی که قبل از اجرای این طرح این مسیر در حدود 8-7 ساعت طی می شد.

همچنين امسال بر حضور پزشک در تمامي هتل ها و مراکز اقامتی دو بیمارستان مجهز در مکه مکرمه و مدینه منوره با همه تخصص ها و یک مرکز پزشکی مجهز صحرائی نیز در منی تدارک شده بود.
 
30 آبان 1391 0:04 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.