صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

3 میلیون عزادار دل به جاده عشق سپرده اند/ مشهد سیاهپوش شهید نینوا

3 میلیون عزادار دل به جاده عشق سپرده اند/ مشهد سیاهپوش شهید نینوا
 نوای یا حسین در فضای شهر پیچیده است، کتیبه های سیاه نوحه خوان مظلومیت شهید نینوا شده اند، علم ها و کتل ها در جوار تکایا و مساجد آرام گرفته اند تا در روز موعود به همراه سه میلیون عاشق حسینی که از گوشه و کنار ایران برای عرض ارادت به مشهد می آیند برای عطشان کربلا سوگواری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، لحظه های سراسر سوز و گداز و تاسوعا و عاشورای حسینی در راه است، به همین مناسبت قامت مشهد سیاه پوش شده و هر روز کاروان های عزادار برای تسلیت به هشتمین ستاره سپهر امامت و ولایت وارد مشهد می شود.

همزمان با ورود هیئت های عزاداری خیلی مسافرانی که دل به جاده عشق سپرده اند، مسئولان پایتخت معنوی ایران تدارک گسترده ای دیده اند که در طول روزهای سوگواری در گوشه و کنار شهر شهر و بویژه اطراف حرم مطهر علی ابن موسی الرضا اجرا می شود.

در همین رابطه از سوی راهنمایی و رانندگی و سازمان ترافیک شهرداری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان صنعت و معدن و تجارت نیز برای ارائه خمات مطلوب به مسافران و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) تمام توان خود را به بکار گرفته اند.

پیش بینی می شود طی 5 روز پیش رو که تا شام غریبان سالار شهیدان در عصر یکشنبه ادامه می یابد، بیشتر از 5 هزار هیئت عزادار از شهرهای مختلف خراسان رضوی و استان های کشور وارد مشهد شوند.

کاروان های عزاداری در مدت اقامت علاوه بر ده ها حسینیه و تکیه ای که طی سه دهه اخیر با تلاش افراد خیر ساخته شده اند، در مهمانپذیرها، هتل ها و منازل منتهی به حرم اسکان می یابند.


اجرای 100 برنامه تبلیغی ویژه محرم در حرم

آن گونه که سید جلال حسینی معاون تبلیغات آستان قدس رضوی گفته است طی این ایام 100 برنامه تبلیغی ویژه محرم با شرکت سخنرانان دانشمند و با تجربه در رواق های دارالولایه و دیگر رواق های حرم مطهر برگزار می شود.

در مساجد و تکایا نیز مراسم روضه خوانی و مرثیه سرایی برپاست، اهداء غذای نذری و توزیع چای و شربت صلواتی نیز از برنامه هایی است که هم اکنون آغاز شده در طول ایام محرم ادامه دارد.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با بیان اینکه به هئیت‌های عزاداری که دارای پرونده در دفتر رسیدگی به امور هیئت‌های مذهبی اماکن متبرکه هستند، غذای متبرک حضرت رضا(ع) اهدا می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه صفر بیش از 5 هزار هیئت مذهبی در حرم مطهر رضوی حضور یابند.

پذیرایی از زائران پیاده با غذای متبرک

محمود ممتاز بیان کرد: از زائران پیاده‌ای که در این ایام برای عرض تسلیت به پیشگاه امام رضا(ع) مشرف می‌شوند نیز با غذای متبرک و بسته‌های خوراکی به صورت تصادفی پذیرایی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در جهت حفظ امنیت، آرامش و نظم اماکن متبرکه با فراخوانی همه نیروها گفت: همه بخش‌های حرم مطهر رضوی آماده خدمت‌رسانی به عزاداران و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در ایام محرم و صفر می‌باشند.


برپایی 250 ایستگاه صلواتی در مشهد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد  نیز با اشاره به اینکه ایستگاه‌های صلواتی نهاد‌های شور آفرین و فضاآرای‌ شهری در ماه محرم و صفر محسوب می‌شود افزود: از ابتدای ماه محرم تاکنون 250 ایستگاه صلواتی در سطح شهر مشهد برپا شده است.

حسین شادکام با بیان اینکه در نقاطی از شهر که مساجد آن محدوده پاسخگوی نیاز ساکنان نیست و یا مسجدی در یک محله وجود ندارد، مجوز برپایی خیمه صادر می‌شود می افزود: تا‌کنون مجوز برپایی 11 خیمه در نقاط مختلف سطح شهر که بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته مستعد راه‌اندازی خیمه بوده‌اند، صادر شده است.

وی ادامه داد: به مناسبت ماه محرم وصفر 300 تابلو و بیلبورد در معابر و فضاهای عمومی به موضوع اکران قیام عاشورا و پیام‌های آن اختصاص یافته است.

ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در خیابان‌های منتهی به حرم

رییس پلیس راهور خراسان رضوی نیز از ممنوعیت تردد و پارک وسایل نقلیه در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی همزمان با ایام تاسوعا و عاشورا خبر داد.

سرهنگ حمیدرضا جعفری درباره محدودیت‌های ترافیکی در ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) گفت: از صبح روز شنبه همزمان با روز تاسوعا به دلیل حضور هیات‌های مذهبی به مدت دو روز از میدان توحید به طرف میدان شهدا راه‌های ترددی برای خودروها و موتورسوارها بسته خواهد شد.

وی ادامه داد: از چهارراه خواجه‌ربیع به سمت میدان شهدا، ایستگاه سراب به سمت چهارراه امام خمینی (ره)، از چهارراه زرینه به سمت چهارراه شهدا، از گنبد سبز به سمت چهارراه خسروی و از این محل به سمت چهارراه شهدا در روزهای شنبه و یکشنبه بسته خواهد بود.


سرویس دهی نیمی از اتوبوس‌های مشهد به عزاداران عاشورا

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد  نیز از سرویس دهی نیمی از اتوبوس‌های سطح شهر به عزاداران عاشورای حسینی خبر داد.

مهدی خجسته با اشاره به ازدحام خیابان‌ها در این روز اظهار کرد: با توجه به حجم زیاد عزاداران و هیات‌های مذهبی در خیابان‌های مشرف به حرم رضوی محدودیت‌های ترافیکی ویژه‌ای از سوی پلیس راهور بوجود خواهد آمد تا موضوع سرویس‌دهی به نحو مطلوب‌تری مدیریت شود.

 
1 آذر 1391 9:48 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.