صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

جلوگيری از تضييع حقوق ديگران يكی از مهم‌ترين آداب زيارت است

حجت‌الاسلام والمسلمين غلامعلی عباسی، محقق و پژوهشگر پژوهشكده آستان مقدس حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)شعبه قم به اهميت زيارت اشاره و تصريح كرد: امام علی(ع) در تفسير «قد قامة الصلوة» جمله‌ای بسيار زيبا دارند و می‌فرمايند: وقتی اين عبارت بيان می‌شود يعنی وقت زيارت كامل الهی فرا رسيده است و وقت رسيدن به مبدأ كرامت و محبت است. از ديد ايشان زيارت اتصال روحی با ملكوت است كه در نماز به اوج می‌رسد و نماز نيز نوعی زيارت است و اياك نعبد نيز بهترين فراز و ميقات اين زيارت است.

وی اظهار كرد: زيارت ائمه(ع) و مشاهد شريفه نيز حكم مشابهی دارد و اين بزرگان جلوه‌هايی هستند كه آيات و مظاهر الهی در آن‌ها متجلی است؛ امام علی(ع) خود را يدالله و علم‌الله و ... می‌دانند و صفات فعلی خدا را به نمايش می‌گذارند. اين بزرگان مظهر صفات فعلی خداوند هستند و وقتی زيارت می‌كنيم كانه محرابی است كه ما را به خداوند می‌رساند و به همين دليل است كه در زيارات از توحيد و لااله الا الله شروع می‌كنيم.

حجت‌الاسلام عباسی اضافه كرد: در زيارت جامعه كبيره كه اوج شأن اهل بيت(ع) از لسان امام هادی(ع) بيان می‌شود با توحيد آغاز شده و ما هم ائمه(ع) را به‌عنوان تجليات انوار الهی زيارت می‌كنيم. در شأن حضرت زهرا(س) عباراتی مانند حوراء الانسيه و اينكه ايشان در آسمان منصوره و در زمين فاطمه است وارد شده است كه تعارضی با توحيد ندارد و در كنار بقاع متبركه و امامزادگان نيز توحيد خدا تعريف و تبيين می‌شود.

این محقق دینی با بیان اینکه زیارت بوسیدن سنگ و نقره و طلا نیست، تصریح کرد: زیارت به تعبیر محدثی، دلبستگی و دلدادگی جان به جانان و سپردن و اتصال قطره به دریا و ناقص به کامل است، وقتی ما به زیارت بزرگان می‌رویم در راه تعالی و کمال نیازمند به اسوه و الگو هستیم و ایشان الگو برای پیمودن این راه هستند زیرا فرهنگ زیارت فرهنگ شتابدار و سازنده است و زیارتی مانند کربلا دانشگاه عشق و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و زائر در پرتوی زیارت کربلا عشق خود را به عشق امامش می‌آراید و زینت می کند.

عباسی در پاسخ به پرسشی درباره آداب زیارت و اینکه برخی مسائل از سوی برخی زائران رخ می‌دهد که موجب وهن است، بیان کرد: اگرچه باید در زیارت احترام و ادب به مزور رعایت شود و بوسیدن مضاجع مستحب است اما نباید به‌گونه‌ای رفتار شود که حقوقی از دیگران تضییع و یا ایذایی برای دیگران صورت گیرد.

نویسنده کتاب مبانی قرآنی خطبه فدکیه تأکید کرد: زیارت باید در فضایی آرام انجام شود و بوسیدن به نوبت و در فضایی دوست داشتنی انجام شود تا بوسیدن برخی موجب آزار دیگران نشود و راه این است که با تمام ادب به جا آورده شود و ایذایی هم صورت نگیرد.

معاون فرهنگی سابق آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در همه زیارات توصیه به غسل و تنظیف شده است، بیان کرد: اما برای زیارت امام حسین(ع) و کربلا چون فرشتگان غبارآلود به زیارت آن حضرت رفته‌اند مستحب است با همان گرد و غبار سفر به زیارت برویم زیرا زیارت امام حسین(ع) یک زیارت نیست و چندین زیارت است و آداب خاصی هم دارد که نظیر آن را نداریم.

وی درباره زیارت امام حسین(ع) و فضیلت کربلا بر دیگر مشاهد شریفه عنوان کرد: بیان شده است که الرحمان که اوج رحمت خداست به زیارت امام حسین(ع) می‌آید البته ما معنای برخی از این عبارات را درک نمی‌کنیم مخصوصا زیارت اربعین که در علو آن سخنان زیادی مطرح شده زیرا اربعین میقات زیارت و نماد آن است.

 
3 دی 1391 2:23 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.