صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

تاكيد مجدد بر كاهش هزينه‌هاي عتبات

سرپرست حجاج ايراني اظهار داشت بيشترين كساني كه براي زيارت به عتبات مي روند از طبقات متوسط و متدين هستند و هر ميزان هزينه هاي سفر گران تر شود اين گونه افراد از سفر معنوي به عتبات محروم مي شوند. بايد هزينه ها كاهش پيدا كند.
 
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، همايش روحانيون عمره و عتبات با حضور نماينده محترم ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در سالن آمفي تئاترسازمان حج و زيارت برگزار شد.

در اين همايش كه برخي از معاونان بعثه مقام معظم رهبري و همچنين جمعي از روحانيان كاروان ها حضور داشتند نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در سخناني بر ضرورت استفاده بهينه از شرايط و بستر هاي موجود براي ارتقاي سطح آگاهي زائران و همچنين وحدت دنياي اسلام تاكيد و اظهار داشت : تشكيل اين گونه جلسات توجيهي و آموزشي و اطلاع رساني براي روحانيون بزرگوار، سبب بهره مندي بيشتر از فرصت ها مي شود.

بيشترين زائران عتبات، طبقات متوسط و متدين هستند

سرپرست حجاج ايراني وضعيت زيارت در شرايط كنوني را بسيار مهم و حساس عنوان كرد و افزود: بيشترين كساني كه براي زيارت به عتبات عاليات مي روند از طبقات متوسط و متدين هستند و هر ميزان هزينه هاي سفر گران تر شود اين گونه افراد از سفر معنوي به عتبات محروم مي شوند. بايد تلاش كنيم هزينه ها كاهش پيدا كند تا بتوانيم فرصت بيشتري براي مردم عزيز كشورمان ايجاد كنيم .

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ،كشور عراق را به واسطه وجود حرم هاي نوراني ائمه معصومين (ع) در خاك ان كشور، داراي اهميت بسيار دانست و اظهار داشت : سفر هر چه راحت تر و بهتر زائران ايراني به عراق آرزوي ما است اما با وجود شرايطي كه هم اينك بر عراق حكمفرما است سفر هاي انفرادي به عراق به صلاح نيست و خطرات فراواني را متوجه زائران ما خواهد كرد .

شكستن تمركز اعزام زائران به عتبات به مصلحت نيست

وي ادامه داد : عده اي بحث تمركز زدايي در حوزه اعزام زائر به عتبات را مطرح مي كنند ، بدون اين كه به عواقب اين مساله فكر كنند. شكستن تمركز اعزام زائران به عتبات خصوصا با شرايط امنيتي عراق در شرايط كنوني به مصلحت نيست و اگر دقت هاي لازم به عمل نيايد خداي ناكرده شخصيت زائران خدشه دار خواهد شد.

سرپرست حجاج ايراني بر لزوم كاهش هزينه هاي سفر به عتبات تاكيد كرد و اظهار داشت : سياست حج و زيارت اين است كه به قيمت تمام شده به زائر خدمات ارائه دهد و هدف اين است كه به مرزي برسيم كه زائر بتواند به قيمت مناسب تري به اين سفر معنوي مشرف شود و با ايجاد تسهيلات لازم توسعه امر زيارت تحقق يابد.

متاسفانه در سفرهاي زيارتي عده اي تنها به فكر سود هستند

وي به بي اعتنايي برخي كاروان هاي آزاد به امور معنوي و امنيتي زائران اشاره كرد و اظهار داشت:متاسفانه عده اي تنها به فكر سود هستند و پس از بردن زائر به عتبات آنها را رها كرده و يا در كمترين حد به آنان سرويس دهي مي كنند و زائران را با خاطراتي تلخ به كشور باز مي گردانند .

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، نظارت و تمركز بر اعزام زائران را يكي از مهم ترين كارهاي مجموعه حج و زيارت عنوان كرد و اظهار داشت : بايد سطح خدمات دهي به زائر را افزايش دهيم و از نظر قيمت هم كاري كنيم كه قيمت نازل تر تمام شود تا اقشار مختلف بتوانند ازاين سفر معنوي به خوبي استفاده كنند .

وي تصريح كرد :هدف ما از زيارت ، تحول روحي و اخلاقي زائران و اصلاح جامعه است و اگر بنا باشد كه نظارتي بر اين مساله وجود نداشته باشد سفر به عتبات ديگر آن اثرات معنوي كه بايد داشته باشد را از دست خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه به تشريح وضعيت جهان اسلام پرداخت و اظهار داشت :در شرايطي كه القاعده و گروه هاي سلفي و وهابي به پشتيباني قدرت هاي شيطاني در كشورهاي اسلامي رخنه كرده اند و ازپاكستان و افغانستان گرفته تا ليبي و سوريه را جولانگاه قساوت ها ي خود قرار داده اند ،بايد زائران عزيز ما مراقب بوده و سنجيده و عقلايي رفتار كنند.

قيمت سفرهاي زيارتي بايد كاهش يابد

وي " شيعه هراسي " رايكي از برنامه هاي دشمنان اسلام و شبكه هاي وهابي و تندرو اعلام كرد و اظهار داشت : در شرايط كنوني مرتبا بحث شيعه هراسي در دنيا در حال تبليغ است و دشمنان با استفاده از كانال هاي ماهواره اي كه در اختيار دارند سعي در خدشه دار كردن وجهه شيعه و نظام مقدس جمهوري اسلامي دارند.تا جايي كه هر روز بر فشارهاي خود بر شيعيان مي افزايند و نمونه هايي از فشار بر شيعيان را در برخي كشور ها مي توان مشاهده كرد .

نماينده ولي فقيه، كشور عراق را داراي جمعيت قابل توجهي از مسلمانان اهل سنت دانست كه اكثر آنان محبان اهل بيت هستند و افزود: بايد در سخنراني ها و مجالس مختلف نسبت به طرح مطالب و مسائلي كه براي انان حساسيت زا است مراقبت شود و بر مقوله وحدت ميان مسلمانان توجه بيشتري شود .علما ي بزرگ ما در گذشته همواره بر اصل وحدت امت اسلامي تاكيد داشتند.

وي شرايط موجود در كشور عراق را بستري مناسب براي همبستگي ميان ملت هاي ايران و عراق و در سطحي وسيع تر نمونه مناسبي از وحدت ميان شيعه و سني عنوان كرد و اظهار داشت : از سوي ديگر خداوند بستر هاي زيادي را براي ما در عراق فراهم كرده است كه بايد از انها بهر ه برداري لازم را انجام دهيم . اگر به چند سال قبل و زمان حكومت صدام برگرديم شايد هيچ گاه تصور نمي شد كه چنين فرصتهايي پيش بيايد كه بتوانيم در حرم هاي امام حسين(ع) ،حضرت ابوالفضل (ع)و حرم امير المومنين علي (ع) مجالس سخنراني برگزار كنيم و چند هزار نفرمستمع سخنان ما باشند. از چنين موقعيت هايي مي توان در جهت تحول روحي زائران و همچنين همبستگي ملت ايران و عراق براي مقابله با توطئه هاي دشمنان استفاده كرد .

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه به تحولات كشور مصر اشاره كرد و افزود :در كشور مصر بستر هايي براي ظلم ستيزي و مقابله با طرح هاي دشمنان اسلام ايجاد شده است. قطعا اگر مصر متحول بشود نقش بسيار تاثير گذاري بر منطقه و جهان اسلام خواهد گذاشت .

بستر هايي براي ظلم ستيزي و مقابله با طرح هاي دشمنان اسلام در مصر ايجاد شده است

وي مبارزه با خرافات و خرافه گرايي را يكي از مسائل مهم در جهت فرهنگسازي در حوزه عتبات عاليات عنوان كرده و در اين زمينه هشدار داد : متاسفانه برخي اعمال خرافي كه عمدتا توسط افراد نا اگاه صورت مي پذيرد باعث تبليغات منفي در باره تشيع شده است . ما بايد از كيان تشيع دفاع كنيم و اجازه ندهيم به ان اهانت شود . شيعه به اندازه كافي مترقي و پويا است و نبايد اجازه داد عده اي با اعمال متحجرانه خود زمينه ساز هجمه تبليغاتي دشمنان عليه ما بشوند .

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر ، استفاده از ظرفيت هاي موجود در عتبات را داراي اهميت دانست و اظهار داشت: افرادي كه به عتبات و حج و عمره مشرف مي شوند از اقشار مختلف كشور هستند كه هر يك به فرا خور جايگاه اجتماعي خود نيازمند آموزش ها و برنامه ريزي هاي خاصي هستند كه تمهيدات لازم در اين مورد بايد انديشيده شود .

وي در ادمه افزود : اكنون روحانيان متدين و فاضل بسياري در شبكه روحانيون ما در حال فعاليت هستند كه فعاليت هاي بي دريغ آنها موجب رضايت بيشتر زائران مي شود . براي فراهم شدن رضايتمندي زائران توجه به مقوله هايي چون " مخاطب شناسي " و " اولويت بندي در طرح مباحث " از مهم ترين مسائل قلمداد مي شوند.
 
10 دی 1391 1:08 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.