صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

کاروان های دانشجویی و عمره دانشگاهیان به صورت جدی حمایت شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت:امروز در سايه اعزام عمره گزاران دانشجويي و دانشگاهي، تحولات فرهنگي خوبي در دانشگاه ها صورت گرفته است كه بايد اين بخش به صورت جدي مورد حمايت قرار گيرد.

در جمع روحانيون كاروان هاي اعزام به عمره مطرح شد؛
  انتقاد سرپرست حجاج ايراني از طولاني شدن زمان اعزام عمره گزاران
         نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت،تاكيد كرد: سپرده گذاري مردم در بانك ها موجب شده تا بيشترين سود عائد بانك ها شود و سپرده گزاران با كاهش ارزش پول دچار خسران شوند.

به گزارش روابط عمومی ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به نقل از پايگاه اطلاع رساني حج،حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني، در جمع روحانيان اعزامي به عمره مفرده در مجتمع فرهنگي امام خميني(ره) قم با بيان تحليلي از آخرين وضعيت سياسي و تغييرات و تحولات كشور عربستان، برخي بايدها و نبايدهاي اين سفر معنوي را بيان كرد.
انتقاد شديد از كشتار بي رحمانه شيعيان در كشورهاي منطقه
سرپرست حجاج ايراني همچنين تحولات منطقه را مدنظر قرار داد و ضمن انتقاد شديد نسبت به كشتار بي‌رحمانه شيعيان در كشورهاي منطقه به ويژه پاكستان؛ تصريح كرد: متاسفانه برخي گروه هاي تندروي سلفي با تفكرات خاصي كه دارند بي‌مهابا به كشتار شيعيان دست مي‌زنند و حتي از كشتن كودكان و زنان بي‌دفاع و مظلوم نيز دريغ نمي‌كنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، كشتار بي‌رحمانه مسلمانان در سوريه، عراق، بحرين و ليبي را نيز به شدت محكوم كرد و افزود: كشتارهاي شيعيان و مسلمانان به بهانه‌هاي واهي توسط برخي افراد مغرض صورت مي‌گيرد؛ از اين‌رو فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي روحانيان كاروان‌ها بايد با تدبير بيشتري صورت بگيرد تا بهانه به دست معاندان ندهد.
نماينده رهبر معظم انقلاب، به حملات دشمنان عليه مكتب شيعه اشاره كرد و اظهار داشت: شبكه‌هاي ماهواره‌اي و اينترنتي به صورت شبانه‌روزي هجمه‌هاي گسترده‌اي را عليه شيعيان آغاز كرده‌اند و حتي كتاب‌هاي مختلف را به زبان‌هاي گوناگون ترجمه مي‌كنند تا بتوانند از اين طريق به مكتب غني و قوي شيعه ضربه‌ وارد كنند.غافل از آن كه مكتب شيعه به قدري غني و قوي است كه هرگز با اين تبليغات واهي و بي‌ارزش دشمنان تضعيف نمي‌شود.
نبايد به بهانه غنا و قوت تشيع در برابر تهاجمات سكوت اختيار كنيم
وي ادامه داد: نبايد به بهانه غنا و قوت تشيع در برابر اين تهاجمات سكوت اختيار كنيم، بايد ما هم به صورت شبانه‌روزي از طريق رسانه‌هاي مختلف گفتاري، شنيداري و مكتوب پاسخ‌هاي مستدل و منطقي را ارائه و مردم را در برابر اين تهاجمات بيمه كنيم.
سرپرست حجاج ايراني به ضرورت حضور روحانيون در برنامه‌هاي آموزشي بعثه اشاره و تاكيد كرد: به روز رساني اطلاعات و آشنايي بيشتر با مسائل و مناسك عمره براي روحانيان بسيار ضروري است؛ همه عزيزان بايد تلاش كنند در برنامه‌هاي آموزشي حضور جدي داشته باشند.
نماينده رهبر معظم انقلاب، همچنين بر ارتباط گيري هر چه بيشتر روحانيان، پژوهشگران و محققان حوزوي با پژوهشكده حج و زيارت تاكيد فراوان داشت و افزود: خوشبختانه تاكنون فعاليت‌هاي شاياني در اين پژوهشكده صورت گرفته و پاسخگويي به شبهات از جمله اين اقدامات است؛ اما اين فعاليت‌ها كافي نيست، چرا كه بايد ادبيات جديد و سبك‌هاي نو در بيان مسائل بكار گرفته شود كه اميدواريم اين امر با ارتباط گيري و كمك‌رساني روحانيان عزيز محقق شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در بخش ديگري از سخنان خود از عدم تمركز در برخي برنامه‌هاي حوزه حج و زيارت انتقاد كرد و خواستار رفع اين مشكلات شد و گفت: در اين بخش گرفتار برخي مسائل و مشكلاتي هستيم كه ثبت نام عمره نمونه اي از آن هاست در ثبت نام گذشته عمره كاري كردند كه سالها مردم در نوبت مي مانند.
وي افزود: ثبت نام بيش از اندازه و طولاني شدن صف انتظار اعزام، قدرت برنامه‌ريزي را از ما مي‌گيرد.
سپرده گذاري مردم در بانك ها موجب شده تا بيشترين سود عائد بانك ها شود
نماينده رهبر معظم انقلاب تاكيد كرد: سپرده گذاري مردم در بانك ها موجب شده تا بيشترين سود عائد بانك ها شود و سپرده گزاران با كاهش ارزش پول دچار خسران شوند. ما راهكاري نيز ارائه كرديم و گفتيم به جاي اينكه پول مردم در دست بانك‌ها بماند، خود سازمان حج اين پول را در اختيار بگيرد و با سپرده گزاري در مسائل اقتصادي سود آن را به مردم بازگرداند كه پول مردم در گردش باشد تا از نظر شرعي و اقتصادي مردم با مشكل روبه‌رو نشوند.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، به مشكلات نوسانات ارزي اشاره كرد و گفت: هم‌اينك حدود چندين ميليون دلار به شركت‌هاي عراقي بدهكار هستيم و در اين خصوص بانك مركزي اقدام لازم را بعمل نمي آورد و اين مشكل سبب شده تا شركت‌هاي عراقي در خدمت رساني به زائران عتبات عاليات كوتاهي كنند و زائران ما در اين باره رنج ببرند كه هرگز شايسته نيست زائر ايراني در چنين سفر معنوي تحقير شود.
سرپرست حجاج ايراني از كاهش سطح خدمات به زائران عتبات عاليات به شدت انتقاد كرد و اظهار داشت: زائران ايراني با وجود اينكه تمامي هزينه‌هاي اعزام به عتبات عاليات را مي پردازند، اما به دليل بدهي قبلي به شركت‌هاي عراقي، برخي شركت‌ها در ارائه خدمات به ايرانيان كوتاهي مي‌كنند و متاسفانه زائران ما از رهگذر اين مساله تحقير مي‌شوند و با هيچ منطقي اين شيوه سازگاري ندارد.
وي از ارائه طرح‌هاي مختلف فرهنگي و زيارتي جهت خدمات بهتر به زائران از سوي بعثه مقام معظم رهبري خبر داد و افزود: كمك به احداث ترمينال حجاج و راه‌اندازي مجتمع‌هاي تجاري براي تهيه سوغات زائران در ايران از جمله طرح‌هاي مهمي بود كه در ديدار با رييس جمهور مطرح و ايشان نيز از آن‌ استقبال كردند.
نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي، راه‌اندازي رشته حج و زيارت در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد را از ديگر طرح‌هاي اجرايي شده بعثه در دو سال اخير برشمرد و افزود: خوشبختانه نيروهاي متخصص و كارآمدي در اين زمينه تربيت مي‌شوند كه تا چند سال آينده شاهد حضور كارشناسان و متخصصان متبحري در اين حوزه خواهيم بود.
وي ادامه داد: با توجه به تربيت بسيار خوب نيروهاي متخصص در حوزه حج وزيارت، ضروري است كه مسؤولان در اين باره هزينه بيشتري را در نظر بگيرند تا بتوانيم از اين نيروها در بخش‌هاي مختلف به خوبي بهره بگيريم، زيرا ظرفيت بسيار خوبي ايجاد شده كه نبايد اين موقعيت مورد غفلت قرار بگيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر به تاكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره فعاليت‌هاي فرهنگي و جايگاه اين بخش اشاره كرد و افزود: همچنان كه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما بايد در حوزه فرهنگي فعاليت‌هايمان را بيشتر كنيم و اعزام زائر به امكان مقدس بدون نتيجه فرهنگي و معنوي، بي‌فايده است.
وي ادامه داد: ارائه تسهيلات و خدمات بهتر به زائران ضروري است، اما غفلت از برنامه‌هاي فرهنگي و اختصاص ندادن بودجه فرهنگي خطر آفرين است ، زيرا در بستر فعاليت‌هاي فرهنگي است كه مي‌توان در كشور به موفقيت‌هاي بيشتر و بهتري دست يافت.
شبكه هاي اجتماعي از سوي بعثه رهبري راه اندازي مي شود
سرپرست حجاج ايراني، راه اندازي شبكه‌هاي اجتماعي را توسط بعثه بسيار مهم برشمرد و گفت: در تلاش هستيم با راه اندازي شبكه‌هاي اجتماعي ارتباط زائران را با برنامه‌هاي فرهنگي استمرار بخشيم و همه زائران با آن مرتبط شوند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، حضور روحانيان در كاروان‌ها را بسيار ضروري برشمرد و افزود: متاسفانه برخي بدون توجه به اين ضرورت از اعزام روحانيان در كاروان‌ها انتقاد مي‌كنند و آن را زير سوال مي‌برند؛ در حالي كه اگر روحاني در كاروان نباشد مردم در انجام اعمال خود مضطر مي‌شوند.
وي تاكيد كرد: با كمال برخي در تلاش هستند تاثير برنامه‌هاي فرهنگي را كم‌رنگ جلوه دهند در حالي كه براساس فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي، امور فرهنگي بر همه چيز مقدم است، اگر اعزام زائران به شهرهاي مذهبي و اماكن مقدس سبب تحول فرهنگي در زائر نشود،‌ آن سفر فايده‌اي نخواهد داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، تاكيد كرد: يكي از موثرترين فعاليت‌هاي فرهنگي، حضور روحانيان در عمره و حج است، انس با روحانيت باعث توسعه فرهنگ اهل بيت عليهم السلام مي‌شود.
وي همچنين از حضور كاروان‌هاي دانشجويي و عمره دانشگاهيان حمايت كرد و افزود: امروز در سايه اعزام عمره گزاران دانشجويي و دانشگاهي، تحولات فرهنگي خوبي در دانشگاه ها صورت گرفته است كه بايد اين بخش به صورت جدي مورد حمايت قرار گيرد و از اين ظرفيت‌ها به خوبي استفاده كنيم، زيرا دانشجويان آينده سازان كشور هستند و وقتي در آن‌ها تحول ايجاد شود اين تحول در كل كشور تاثير گذار خواهد بود.

 
30 دی 1391 5:58 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.