صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

بايدها و نبايدهاي عمره براي زائران تبيين شد

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، متصديان امور فرهنگي و اجرايي عمره به‌منظور بهره‌برداري بهتر زائران از سفر معنوي عمره و همچنين براي حفظ شئونات نظام جمهوري اسلامي در عربستان، نكاتي را يادآوري كرده‌اند كه رعايت آن‌ها سبب اقتدار شئون اسلامي خواهد شد.

لذا ضرورت دارد، به‌منظور حفظ وحدت و آرامش در موسم عمره مفرده، زائران از انجام برخي رفتارهاي شبهه‌برانگيز كه پايه‌ي ديني درستي هم ندارند، خودداري كنند.

رعايت نكات ضروري در فرودگاه جده و مدينه
حمل مواد مخدر هرچند كم، در عربستان جرم به‌شمار مي‌آيد و همراه داشتن آن علاوه بر خدشه‌دار كردن حيثيت زائران ايراني، براي اعضاي كاروان و مسؤولان ايراني نيز در فرودگاه مشكل‌آفرين است و در عربستان مجازات سنگيني خواهد داشت.

زائران و وسايل همراه آن‌ها نيز توسط مأموران سعودي در فرودگاه دقيقاً كنترل و گاهي به‌وسيله‌ سگ‌هاي تربيت‌شده بازرسي مي‌شود.

موارد ممنوع در بقيع
تجمع در مقابل درهاي بقيع هنگام نمازهاي جماعت، خواندن روضه‌هاي حساسيت‌برانگيز و احياناً با صداي بلند، نماز خواندن در مقابل درهاي بقيع و همچنين داخل بقيع، نوحه‌خواني و سينه‌زني، خواندن دعاي توسل و زيارت عاشورا به‌صورت دسته‌جمعي و با صداي بلند در بقيع و ديگر اماكن زيارتي، روشن كردن شمع و پهن كردن سفره‌هاي نذري، بستن دخيل به شبكه‌هاي بقيع با پارچه، نخ، قفل و امثال آن، برداشتن خاك و سنگ و گندم از بقيع، انداختن عريضه، پول، لباس، پارچه،‌ شمع و ... روي قبور، فيلم‌برداري و گرفتن عكس داخل بقيع، ماليدن پارچه‌هاي كفني و غيره به شبكه‌هاي اطراف بقيع براي تبرك، سدّ معبر جلوي بقيع و ايجاد مزاحمت براي ديگران و سيگار كشيدن در بقيع و ديگر اماكن عمومي ممنوع است.

بعثه‌ مقام معظم رهبري يادآوري كرده است: باز بودن بقيع و رفت‌وآمد همه‌ مسلمانان براي زيارت قبور اولياي دين و كم شدن غربت ائمه هدي (ع) از مصالح مهمي است كه به‌خاطر آن، پرهيز از برخي مسائل، دشوار نخواهد بود.

نكات ضروري براي رعايت شئون مسجدالنبي (ص) و اطراف آن
بوسيدن ضريح و درهاي حرم مطهر، گذاشتن مُهر، چوب و كاغذ در هنگام نماز خواندن، عبور از جلوي نمازگزاران، بخصوص هنگام نماز جماعت، گرفتن قرآن و كفش در يك دست، عبور از روي قرآن، بردن قرآن از مسجد براي تلاوت به محل سكونت، برهم زدن صفوف نماز جماعت و اصرار بر عبور از ميان جمعيت، خواندن نماز نافله و قرائت قرآن هنگام خطبه‌هاي نماز جمعه، صحبت كردن هنگام اذان و ايراد خطبه‌هاي نماز جمعه، ترك مسجد در آستانه‌ي اقامه‌ي نماز جماعت، خواندن زيارت و فرستادن صلوات با صداي بلند، يكديگر را با صداي بلند صدا كردن، خواندن نماز فُرادا همزمان با نماز جماعت، پشت به ضريح پيامبر اكرم (ص) نشستن، استفاده كردن از آهنگ‌ها و نغمه‌هاي نامناسب براي تلفن همراه، بلند گفتن ذكر ركوع و سجود، زودتر از امام جماعت به ركوع و سجود رفتن، شركت نكردن در نماز ميت و ترك مسجد در آن لحظه و روشن گذاشتن تلفن همراه هنگام نماز، از مواردي هستند كه زائران بايد آن‌ها را رعايت كنند.

موارد ممنوع در مسجدالحرام
نازك بودن لباس احرام و نمايان بودن بدن در هنگام طواف، برخلاف مسير طواف‌كنندگان رفتن براي رسيدن به مقابل حجرالاسود، نماز خواندن در مسير طواف‌كنندگان و ايجاد مزاحمت براي ديگران، بوسيدن مقام ابراهيم (ع)، كندن نخ از پرده‌ كعبه، عبور از ميان صفوف نمازگزاران‌، بويژه در آستانه‌ اقامه‌ نماز جماعت به‌خاطر فشرده بودن صفوف، آزار رساندن به ديگران به‌منظور استلام (لمس و سلام گفتن) حجرالاسود و پشت به كعبه نشستن از مواردي هستند كه بايد در مكه‌ مكرمه رعايت شوند.

نكات ضروري فرهنگي، اجتماعي و عمومي در مسجدالنبي (ص)
حضور با لباس نامناسب در اماكن عمومي، تجمع در جلوي ساختمان‌هاي محل اسكان در اوقات نماز، ريختن زباله در معابر عمومي، وضو گرفتن از منبع‌هاي آب آشاميدني، به خصوص داخل مسجدالحرام و مسجدالنبي(ص)، ايجاد مزاحمت در اوقات استراحت ديگران، حضور نيافتن به‌موقع براي سوار شدن به اتوبوس،‌ خوردن غذا و در نتيجه معطل كردن ديگران، رعايت نكردن بهداشت و ايجاد ناراحتي براي خود و ديگران از نكات قابل احتياط است كه زائران بايد به آن‌ها توجه كنند.

موارد مربوط به بازار و خريد
براساس توصيه‌هاي بعثه‌ مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت بهتر است، زائران از چانه زدن‌هاي بي‌مورد براي گرفتن تخفيف در هنگام خريد، حمل بارهاي حجيم و سنگين توسط افراد، مراجعه به محل اسكان در اوقات نماز از حرمين شريفين، تجمع نكردن جلوي مغازه‌ها هنگام نماز، بازگرداندن و پس دادن كالاي خريده‌شده به‌دليل دقت نكردن در هنگام خريد، دوري كنند.

هرچند از ديدگاه مسئولان و مراجع معظم دين، انجام برخي از اين كارها خود به خود اشكالي ندارد؛ ولي به‌دليل برانگيختن حساسيت پيروان ديگر مذاهب و پيامدهاي نامطلوب آن و براي رعايت مصلحت، بهتر است از آن‌ها دوري شود.
 
8 بهمن 1391 8:59 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.