صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

اعزام دو ميليون زائر و 35 هزار مداح و مبلغ به عتبات عاليات

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج در كربلاي معلي،حجت الاسلام والمسلمين رضا اسكندري نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق با جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و تعدادي از اعضاء كميسيون برنامه و بودجه،مسوول و هيات همراه از ستاد بازسازي عتبات، مسئولان كنسولگري ايران در كربلا نماينده سازمان حج و زيارت در عراق،رييس عمليات شركت شمسا در عتبات، ،اعضاء هيات امناء ساخت،انتقال و نصب ضريح جديد امام حسين(ع) ديدار و گفت‌وگو كردند و مدعوين در پايان اين مراسم در ضيافت شام نمايندگي بعثه شركت كردند.

حجت الاسلام والمسلمين اسكندري در ابتداي اين نشست با تشكر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به خاطر حضور در اين جلسه و قبول دعوت نمايندگي بعثه در كشور عراق،گفت:ميزباني از زائران حرم حضرت اباعبدالله(ع) در سرزمين مقدس كربلا افتخاربزرگي براي بعثه مقام معظم رهبري است.

وي با اشاره به اين كه امام حسين(ع) جان عزيز خود را فداي اسلام كرد و خدا به بركت اين خون پاك،نسل ائمه(ع) را از نسل آن حضرت قرار داد،افزود: يكي از نكات بسيار مهم در رابطه با آن حضرت اجابت دعا در حرم و بارگاه ايشان است و اين مخصوص اباعبدالله(ع) مي باشد به طوري‌كه امام صادق(ع) وقتي خواسته‌اي از درگاه الهي داشتند فردي را به كربلا مي‌فرستادند تا در زير قبه و بارگاه اباعبدالله الحسين(ع) دعا كند و همچنين خداوند شفا را در تربت امام حسين(ع) قرار داد.

وي با بيان اين كه زيارت و عتبات مقدسه كربلا و نجف در ابعاد فرهنگي،اجتماعي،فردي و حتي ابعاد سياسي و اقتصادي نيز قابل توجه و ارزيابي است،تصريح كرد: موضوع زيارت در بعد سياسي و استراتژيك آن هم در سرزمين عراق بسيار مهم و اثر گذار است. سرزمين عراق از زمان حضرت آدم(ع) مورد توجه همه انبياء الهي و ائمه معصومين(ع) بوده است و بسياري از انبياء الهي مركز ثقل فعاليت خود را در اين سرزمين قرار داده بودند و حركت امام حسين(ع) در حادثه عاشورا به اين سرزمين نيز خود داراي نكات استراتژيك است.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق،خاطرنشان كرد: موقعيت كشور ما نسبت به كشور عراق با وجود 18 هزار كيلومتر مرز مشترك و كشوري اسلامي و شيعي و همچنين وجود بارگاه 6 تن از ائمه معصومين(ع) در اين سرزمين موقعيت بسيار خوب و ارزشمندي است كه موقعيتي مشابه آن درجهان اسلام وجود ندارد. بنابراين اگر به مقوله زيارت توجه ويژه داشته باشيم مي‌توانيم آينده درخشاني براي اسلام و مسلمين رقم بزنيم.

حجت الاسلام اسكندري با اشاره به اين كه امروز ارتباطات ما با علماءسياستمداران،انديشمندان حوزوي و دانشگاهي و حتي با علماي اهل سنت اين كشور ارتباط خوبي است،اظهاركرد:بايد بيش از اين در عراق سرمايه گذاري كنيم و زمينه را براي تسهيل تشرف زائران ايراني به عراق و هم زائران عراقي به ايران فراهم كنيم.

وي در ادامه از سفر سالانه نزديك به 2 ميليون زائر ايراني براي زيارت عتبات به كشور عراق خبر داد و گفت:تا سال گذشته نزديك به يك ميليون 400 هزار زائر از طريق سازمان حج وزيارت و حدود400 هزار زائر نيز به صورت آزاد به عراق اعزام مي‌شدند.

نماينده دفتر بعثه مقام معظم رهبري در عراق افزود: همچنين تا سال قبل نزديك به 850 هزار زائر عراقي سالانه به براي زيارت قم و مشهد به ايران سفر مي‌كردند كه امسال به علت كاهش ارزش ريال ايران و افزايش اررزش دينار عراق،هزينه سفرشان كم شده و امسال تقريبا 3 برابر سال قبل زائر عراقي در ايران داشتيم كه جهت زيارت به مشهد و قم مشرف شده بودند و اين براي ما بسيار ارزشمند است.

حجت الاسلام اسكندري ابراز اميدواري كرد كه با فراهم شدن مقدمات و زمينه ها با همكاري بيشتر مسوولان دستگاه‌هاي اجرايي كشور و مجلس شوراي اسلامي درآينده نزديك شاهد تشرف 10 ميليون زائر ايراني به عتبات و10 ميليون زائر عراقي به مشهد و قم باشيم و اين مي طلبد كه شما نمايندگان محترم در مجلس شوراي اسلامي برنامه هايي را تصويب كنيد تا زمينه اين امر فراهم شود.

وي همچنين با اشاره به عمده ترين هزينه‌هاي عمليات اعزام زائران به عتبات،گفت: هم اكنون نزديك به 60 درصد هزينه‌هايي كه براي زائرين مي شود،براي مسكن و حدود 20 درصد براي حمل و نقل زائرين و 20 درصد هم براي غذا و درمان و ساير امورات صرف مي‌شود كه نشان مي‌دهد هزينه اصلي براي مسكن و هزينه دوم براي حمل ونقل زائرين است.

نماينده دفتر بعثه مقام معظم رهبري در عراق، تاكيد كرد: با توجه به اين هزينه ها پيشنها ما اين است كه ما بايد به سمت حسينه سازي كه هزينه سفر را بسيار كاهش مي دهد برويم. كه به عنوان مثال زائران اصفهاني در خيابان قبله الحسين (ع)، حسينيه‌اي در زميني به مساحت 3هزار و 700متر مربع در دست ساخت دارند و مجوز ساخت 13 طبقه را با ظرفيت 3000 زائر گرفته اند و زائران قمي نيز در زميني به مساحت 1800 متر مربع در 12 طبقه مجوز ساخت گرفته اند كه نزديك به هزار و500 زائر ظرفيت خواهد داشت. همچنين زائراني از خراسان رضوي زميني از قبل داشتند كه قريب 4هزار متر مربع مساحت دارد وقرار است پشت خيمه گاه حسيني شروع به ساخت كنند.

حجت الاسلام اسكندري با بيان اين كه اگر هر استاني بتواند يك حسينيه در كربلا بسازد كه ظرفيت 3هزار زائر داشته باشد مي‌توان پذيراي 300 هزار زائر بود،اظهار كرد: اگر 30 استان كشور 30 حسينيه بسازند به راحتي سالانه 10 ميليون زائر با قيمت 5 تا 7 دلار اسكان داده خواهد شد. لذا قيمت ها شكسته مي شود وخانواده هاي متوسط جامعه به راحتي توفيق تشرف به عتبات پيدا خواهند كرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود برقراري و ايجاد راه‌هاي ارتباطي به ويژه خط راه آهن را براي رفت‌و آمد زائران به عتبات مهم دانست و گفت: مسير ارتباطي ما بايد ريلي شود كه درسفر وزير راه به عراق اين موضوع را مطرح كرديم و ايشان پذيرفتند اما نيازمند اين است كه شما نمايندگان مردم نيز اين موضوع را پيگيري كنيد. به هرحال در دو مسيرامكان ارتباط ريلي وجود دارد.يكي مسير شلمچه و ديگري مسير مرزخسروي است كه وزير راه قول داد دو ساله اين راه به اتمام برسد واز خسروي تا خانقين عراق هم تنها با ايجاد 27 كيلو متر مسير ريلي مي‌توان به عراق متصل شد.

نماينده دفتر بعثه مقام معظم رهبري در عراق يادآور شد: اگر مسير ريلي برقرار باشد زائرين با امنيت و رفاه بيشتر و بهتر و هزينه كمتر به عتبات سفر خواهند كرد. بنابراين اين دو كار اساسي وزير بنايي است كه بايد تمهيدات آن را هم در ايران وهم درعراق فراهم نماييم.

وي همچنين گفت:اگر ما در قم و مشهد نيز زمين هايي را براي مردم عراق فراهم كنيم تا بيايند و حسينيه بسازند مثلا زميني را براي عتبه كاظمين،عتبه حضرت ابوالفضل العباس يا عتبه امام حسين (ع) وعتبه امام علي (ع) اختصاص دهيم و خود مردم عراق بيايند حسينيه بسازند اين سبب مي شود تعامل دو ملت عمق بيشتري پيدا كند وآثار بركات بيشتري خواهد داشت.

حجت الاسلام اسكندري تعامل با دانشگاهيان و فرهيختگان عراق را از ديگر برنامه‌ها در دست اقدام برشمرد و تصريح كرد: در اين زمينه كارهايي شده و "كنگره امام مهدي(ع)وآينده جهان" را در 9 ماه پيش با همكاري حوزه علميه قم و نجف، دانشگاه كوفه و نجف و دانشگاه اهل بيت، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، مجمع جهاني اهل بيت ايران وعراق و مراكز ديگر علمي و مهدوي طراحي شروع كرديم و براي برگزاري اين كنگره يك ارتباط عميق بين انديشمندان قم و نجف و دانشگاهيان ايران و عراق ايجاد شده است و اين نوع كارها قطعا بايد توسعه پيدا كند تا تعامل ما با انديشمندان كشورعراق تقويت شود.

وي تاكيد كرد: اين كارها،فعاليت هاي پايه اي است كه اگر بتوانيم از جهت علمي و فكري تعامل دو ملت ايران و عراق را تقويت كنيم قطعا آثار و بركاتش درجهان اسلام آشكار خواهد شد به ويژه كه كشور عراق يك كشور عربي است از اين طريق مي توانيم خيلي از مسائلي كه مورد نياز جهان اسلام است به جهان عرب و جهان اسلام منتقل كرد.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق همچنين با اشاره به مشكلاتي كه اخيرا پيش آمد و قرار بود هزينه هايي كه زائران به بانك مركزي واريز كردند با دلار به عراق منتقل شود،افزود: متاسفانه هنوز بخشي از بدهكاري‌هاي ما به شركت هاي عراقي باقي مانده و اين براي ما كشوري با اين عزت و عظمت داريم سنگين است كه بخاطر مبلغ ناچيزي برخي شبكه هاي معاند بخواهند با سوء استفاده از آن عليه كشور و حكومت ما شيطنت كنند. البته مبلغ بدهي ما نسبت به قبل بهتر شده و پيگيري شما نمايندگان محترم مي‌تواند در برطرف شدن اين مشكل بسيار موثر باشد.

حجت الاسلام اسكندري با بيان اين كه تمام تلاش بعثه مقام معظم رهبري در جهت معرفت افزايي زائرين است،خاطرنشان كرد:در اين راستا برنامه هاي متعدد فرهنگي،قرآني،سخنراني،عزاداري و برگزاري مراسم دعاي كميل و ندبه و روايتگري حماسه عاشورا با حضور روحانيون و مداحان براي زائرين برگزار مي‌شود اما براي هيچ كدام از اين فعاليت‌ها يك ريال از بودجه دولتي تعلق نمي‌گيرد و اين نقصي است كه اميدواريم با كمك شما برطرف شود.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق در پايان به اعزام قريب35 هزار مبلغ و مداح به عتبات در سال اشاره كرد و گفت:تعاملات خوبي نيز در بعد رسانه‌اي و صدا و سيما شروع كرديم كه فعاليت رسانه ملي در عتبات نسبت به سال گذشته 180 درصد افزايش داشته است.
 
5 اسفند 1391 2:53 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.