صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

طرح توسعه بين الحرمين با 75 درصد پيشرفت

مهندس فواد علي كاظم اظهار داشت: اين پروژه شامل توسعه تأسيسات زيربنائي و خدماتي، سرويس بهداشتي و... با هدف خدمت به زائران است.

وي افزود: اين طرح با مبلغي بيش از ۱۴ ميليارد و ۳۹۳ مليون دينار عراقي بوده و اميدواريم در روز ۲۵ خرداد ماه و قبل از نيمه شعبان به پايان خواهد رسيد.

براساس اين گزارش، پروژه توسعه بين الحرمين شامل سنگ فرش اين محوطه با مرمر، اجراي ۲ لاين سايه بان همانند سايه بانهاي موجود در وسط بين الحرمين به طول ۱۶۱ متر و در دو عرض ۵ و ۹ متر و بازسازي سقفهاي موجود، شبكه آبياري فضاي سبز، شبكه آب آشاميدني مجهز به آب سرد كن، وضوخانه، شبكه برق و روشنائي، شبكه دفع آبهاي اضافي و نرده كشي اطراف فضاي سبز مي‌باشد.

اين گزارش مي‌افزايد، عمليات اجراي اين پروژه به سرعت در دو شيفت شب و روز در جريان بوده و براي جلوگيري از ايجاد اختلال در حركت زائران، منطقه اجرائي به چند قسمت تقسيم شد است. سنگ انتخاب شده براي كف سازي سنگ مرمر ايتاليائي است و مقدار ۲۰ هزار متر مربع سنگ مرمر به ضخامت ۵ سانتي متر براي اين پروژه از كشور ايتاليا خريداري شده كه از لحاظ نوع و كيفيت همانند مرمر بكار رفته در مسجد الحرام است.

اين گزارش حاكي است، از ويژگيهاي اين نوع سنگ، به ويژگي جذب و خنك بودن آن اشاره كرد كه در فصل تابستان زائران به راحتي مي‌توانند بدون قرار گرفتن در معرض گرماي زمين، در محوطه بين الحرمين تردد كنند.

لازم به ذكر است، طراحي اين پروژه از طراحي‌هاي جديدي به شمار مي‌رود كه با توجه به قدسيت مكان، تعداد زائران و خدمات مورد نياز در آن صورت گرفته است.

شايان ذكر است، طراحي اين پروژه از سوي وزارت نوسازي و اسكان عراق بين تشكيلات وزاتخانه به مسابقه گذاشته شد و طرح ارائه شده از سوي مركز ملي مشاوره مهندسي، بعنوان طرح برتر انتخاب شد.

طرح توسعه بين الحرمين در مهرماه ۸۹ با عمليات تخريب برخي ساختمان‌ها و هتل‌هاي موجود در محدوده طرح آغاز شد.

مساحت طرح، حدود يك ميليون و پانصد هزار متر مربع است كه از خيابان «ميثم تمار» آغاز مي‌شود و با گذشتن از خيابان «جمهوري» به سمت ديگر بين الحرمين خواهد رسيد.

شيعيان مابين آرامگاه حضرت امام حسين (عليه السلام) و حضرت ابوالفضل العباس (عليه السلام) را كه ۳۷۸ متر است، بين الحرمين مي‌نامند. موقعيت آن در شهر كربلا تقريبا در ۱۰۰ كيلومتري جنوب غربي بغداد است
 
7 اردیبهشت 1392 2:36 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.