صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

نوبت دارندگان فيش‌هاي حج محفوظ است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص مشكلات به وجود آمده در خصوص حج تمتع و افزايش قيمت آن، با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت‌ها منحصر به حج نيست، گفت: بسياري از كالاها و خدماتي كه متوقف و منوط به ارز است، قيمت آن افزايش يافته است.

وي به عنوان مثال به گران شدن قيمت كتاب‌ها اشاره و عنوان كرد: عمده‌ترين راه تأمين كاغذ واردات است و به دليل افزايش قيمت ارز قيمت كتاب‌ها نيز افزايش يافته است؛ در قبال خدماتي از قبيل مسكن، حمل‌ و نقل و ... كه در حج ارائه مي‌شود نيز يا بايد ريال سعودي پرداخت شود و يا دلار و يورو و طبيعي است كه اين قيمت‌ها افزايش پيدا كند.

حسيني با ابراز نگراني و تأسف از گراني حج، گفت: ما نگران اين هستيم كه عده‌اي بعد از سال‌ها انتظار نتوانستند به حج مشرف شوند. اما نوبت تمام دارندگان فيش‌هاي حج محفوظ است و اگر گروهي نتوانستند امسال به حج مشرف شوند در سال‌هاي بعد مي‌توانند.

وي با اشاره به انتقاد برخي از افراد به وي كه مطرح كرده بودند مگر شما مرجع ديني هستيد كه در خصوص واجب نبودن حج براي افرادي كه توان مالي ندارند سخن مي‌گوييد، گفت: ما از قول علما و بزرگان نقل مي‌كنيم كه اگر كسي استطاعت مالي ندارد، نبايد به حج مشرف شود.

وزير ارشاد تصريح كرد: پولي كه از متقاضيان براي فيش‌ها دريافت شده به عنوان سپرده و وجه علي‌الحساب بوده است كه در هنگام تشرف سود آن به روز محاسبه و ما‌به‌التفات آن مشخص مي‌شود و سود هم متعلق به خود افراد است و يك ريال در اختيار وزير فرهنگ و يا رئيس سازمان حج و زيارت نيست.

وي با اشاره به حضور خود در مجلس پنجم گفت: يكي از دلايل ما براي استيضاح وزير ارشاد آن زمان اين بود كه سپرده‌هاي حج چه شده است؟ پس وقتي خود همين سؤال را داشته‌ايم نمي‌آييم همين مسئله را خود تكرار كنيم.

خبرنگار ايكنا با اشاره به اينكه اكنون در جامعه افرادي استطاعت مالي خود را از دست داده‌اند اما فيش حج دارند و گروهي ديگر استطاعت مالي دارند اما فيش ندارند، سؤال كرد: آيا برنامه‌اي براي رفع اين مشكل طراحي كرده‌ايد، كه حسيني با اشاره به اينكه ثبت‌نام‌هاي حج در گذشته انجام شده و تا زماني كه بيش از يك ميليون و 400 هزار نفري كه در نوبت هستند، اعزام نشوند ثبت‌نام جديدي نمي‌توان انجام داد، گفت: به نظر نمي‌‌رسد راه ديگري وجود داشته باشد البته باز هم اگر افراد پيشنهاد جديدي مي‌توانند مطرح كنند ما استقبال مي‌كنيم.

وي افزود: برخي نظر دادند كه دولت از بيت‌المال هزينه‌هاي اين افراد را تأمين و كمك كند تا افراد به حج مشرف شوند، ما مي‌توانيم اين مسئله را پيشنهاد بدهيم اما خود بودجه و اعتبارات ويژه‌اي براي اعزام افراد به حج نداريم.

وزير ارشاد در پايان تصريح كرد: اين مسئله‌اي كه به وجود آمده فقط به دليل افزايش قيمت ارز است.
 
17 اردیبهشت 1392 10:33 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.