صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

۲۰۰ كارشناس و ۷۰۰ كيلوگرم ابريشم براي بافت پرده كعبه

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كارگاه بافت كعبه مشرفه در سال ۱۳۴۶ هجري قمري به دستور ملك عبدالعزيز تاسيس شد، مكان اين كارگاه ابتدا در اجياد بود، پس از طرح توسعه به جرول «القبه» منتقل شد و ساختمان جديدي براي كارگاه در ام الجود در جاده قديم مكه در ۱۳۹۷ هجري قمري افتتاح شد.

مراحل بافت پرده كعبه شامل رنگ آميزي، بافت خودكار، بخش آزمايشگاهي، بخش چاپ، بخش زربافي و نقش اندوزي و بخش جمع آوري، پرده است.

پرده كعبه مشرفه از ابريشم طبيعي رنگ شده به رنگ سياه بافته مي‌شود كه بيش از ۷۰۰ كيلوگرم ابريشم براي تهيه آن به كار مي‌رود.

عبارت‌هاي مقدسي همچون «لا إله إلا الله محمد رسول الله» و «سبحان الله وبحمده» و «سبحان الله العظيم» و «ياحنان يامنان يا الله» بر روي پرده نوشته شده است.

ارتفاع پرده كعبه ۱۴ متر است و در يك سوم بالايي پرده، كمربندي زربافي شده با طلا و نقره كه بر روي آن آيات قرآني با خط ثلث مركب با نقش و نگارهاي اسلامي احاطه شده است كه طول آن ۴۵ متر است و از ۱۶ قطعه تشكيل شده است. اين كمربند با بيش از ۱۲۰ كيلوگرم نخ طلا و ۲۵ كيلوگرم نخ نقره تهيه مي‌شود.

در باب كعبه، پارچه اي زربافي شده با نخ‌هاي طلا و نقره قرار مي‌گيرد.

افزون بر بافت پرده كعبه مشرفه كه هر سال انجام مي‌شود كارگاه همچنين پرده داخلي كعبه را مي‌بافد.

به سبب ازدحام جمعيت زائران، برخي كاركنان مامور نگهداري و مراقبت دائمي از آن هستند.

عكاظ نوشت: هر سال مراحل بافت كعبه مشرفه به اطلاع زائران علاقه مند مي‌رسد.

كارگاه بافت كعبه امروز يك مشخصه بارز از نشان‌هاي ويژه مكه مكرمه به شمار مي‌رود.

پرده كعبه نشانه احترام، ارزش و اعتبار اين خانه مقدس است. در تاريخ آمده است حضرت اسماعيل عليه السلام كعبه را جامه مي‌پوشيد.

همچنين آمده است عدنان بن عاد جدّ بزرگ پيغمبر صلي الله عليه واله نخستين كسي بود كه كعبه را با پارچه پوشانيد.

پس از او افراد زيادي در پيش از اسلام كعبه را پوشش مي‌دادندو آن را وظيفه اي ديني مي‌دانستند و هر كس تمايل داشت خانه كعبه را مبس كند، مجاز بود و مي‌توانست به آزادي و در هر زماني اين كار را انجام دهد.

شايان ذكر است، هر سال پس از شست‌وشوي كعبه با گلاب ناب ايراني، پرده جديد كعبه در روز نهم ذيحجه «روز عرفه» يك روز قبل از عيد قربان در زماني كه تقريباً همه حجاج براي انجام عمل وقوف «يكي از اعمال حج تمتع» در سرزمين عرفات حضور دارند تعويض مي‌شود و پرده سال قبل به صورت تكه تكه به سران كشورهاي اسلامي اهدا مي‌شود.
 
24 اردیبهشت 1392 2:44 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.