صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

جلد یازدهم دائرةالمعارف قرآن کریم منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مرکز فرهنگ و معارف قرآن جلد 11 دائرةالمعارف قرآن کریم را در آستانه نشر دارد، اظهار داشت: همچنان که علاقه مندان به مطالعات قرآنی مستحضر هستند این پروژه از 17 سال قبل با حضور جمع زیادی از حوزویان و دانشگاهیان آغاز شده و تاکنون 10 جلد از آن منتشر شده و در سال 92 دو جلد دیگر از این اثر منتشر می شود.

وی ادامه داد: جلد 11 این دائرةالمعارف در ادامه حرف ح از مقاله «حسن بن علی» شروع و تا مقاله «خانه خدا» ادامه دارد و مشتمل است بر حدود 70 موضوع و مقاله که مهمترین موضوعات در این جلد موضوع، حسن بن علی(ع)، حسن و قبح عقلی، حسین بن علی(ع)، حشر و نشر، حفظ قرآن، حقوق، حقوق بشر، حکمیت، حکومت، حمراء الاسد، حنین، حواء، حواریون، حورالعین، حیات طیبه، حیوان و خانواده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در این دائرةالمعارف مجموعه موضوعات و اعلام قابل استخراج از قرآن در قالب یک مقاله مستقل و جامع ارائه می شود که مجموعه این موضوعات در 3000 مدخل ارائه شده که از این تعداد 600 مدخل ارجاعی و 2400 مدخل اصلی است که از حرف آ شروع و تا حرف ی ادامه دارد.

این پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه این مدخل‌ها براساس حروف الفبا است و مقالات هم در چارچوب ساختار شناخته شده دائرةالمعارف تدوین و تنظیم می شود، اظهار داشت: از ویژگی های این دائرةالمعارف جامعیت مقالات است و اینکه دیدگاه های مفسران در ذیل هر مطلب و موضوع ارائه می شود، همچنین منابع استفاده شده در این مقاله منابع دست اول است و بسیاری از منابع، از منابع کهن و قدیمی است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد علاقه مندان به مطالعات قرآنی در کوتاه ترین زمان به یک مطالعه جامع و کامل دسترسی پیدا کنند و به آن موضوع برسند. البته ارجاعات به مدخل‌های دیگر و منابع آدرس داده شده در هر مقاله می تواند تکمیلی باشد برای پژوهش‌های قرآنی علاقه‌مندان و برای کسانی که می خواهند بیش از مقاله تحقیق کنند سرنخ‌هایی ارائه می کند.
 
5 تیر 1392 3:21 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.