صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

كتابخانه پژوهشكده حج يكي از تخصصي‌ترين كتابخانه هاي كشور است

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مهدي عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: پژوهشكده حج و زيارت جهت دستيابي به اهداف خود فعاليت‌هاي گسترده‌اي انجام داده است كه تجهيز و به روز رساني كتابخانه تخصصي حج و انتشار نشريات تخصصي در زمينه حج و زيارت و همچنين برگزاري نشست‌هاي تخصصي از مهمترين اين فعاليت‌ها است.

وي ادامه داد: كتابخانه تخصصي حج و زيارت يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي پژوهشكده است كه در آغاز فعاليت مركز تحقيقات حج، تأسيس و تاكنون گسترش قابل توجهي يافته است؛ به طوري كه مي‌توان از آن به عنوان مهم‌ترين و تخصصي‌ترين كتابخانه فعال در زمينه حج و زيارت در كشور ياد كرد.

عليزاده موسوي بيان كرد: فهرست‌نويسي بيش از شانزده هزار عنوان كتاب، تجهيز آن به نرم‌افزارهاي جامع و روزآمد كتابداري و قرار گرفتن اطلاعات كتب كتابخانه در معرض ديد كاربران اينترنتي بر روي پايگاه اطلاع‌رساني lib. ir، شرايط مساعدي را فراروي پژوهشگران اين حوزه براي بهره‌مندي از منابع و اسناد موجود در كتابخانه پديد آورده است.

وي با اشاره به اينكه جديدترين آثاري كه در حوزه حج و زيارت منتشر مي‌شود، خريداري و به محققان عرضه مي‌شود گفت: PDF سازي كتب كتابخانه به منظور عرضه آن در فضاي مجازي و سهولت هرچه بيشتر پژوهشگران براي استفاده از آنها، در دستور كار قرار گرفته است كه با روند مناسبي در حال انجام است.

رئيس پژوهشكده حج اضافه كرد: علاوه بر انجام پژوهش‌هاي توليدي و انتشار آن در قالب كتب و مقالات تخصصي، انتشار نشريه‌هاي تخصصي ميقات عربي و فارسي و فصلنامه فرهنگ زيارت پروژه‌هاي مهم ديگري هم در دستور كار پژوهشكده قرار گرفته است.

وي ادامه داد: انتشار «فصلنامه ميقات فارسي» از پاييز سال ۷۱ آغاز گرديده و تاكنون ۸۰ شماره از آن منتشر شده است. اين مجله به صورت تخصصي به موضوعات مرتبط با حج و زيارت پرداخته و مخاطبين خود را در ميان روحانيون، مديران و كارگزاران حج و عمره جستجو مي‌كند.

عليزاده موسوي با اشاره به دو فصلنامه ميقات عربي گفت: اين نشريه نيز به منظور توليد محتواي لازم براي مخاطبان عرب‌زبان از سال ۱۴۱۵ه‍. ق انتشار آن آغاز شده و به زودي تعداد مجلدات منتشر شده از آن به عدد ۴۰ خواهد رسيد. فصلنامه‌هاي ميقات فارسي و عربي به صورت متمركز حوزه جغرافيايي كشور عربستان و تحولات مربوط به حج و زيارت و محتواي علمي مرتبط با آن را توليد و عرضه مي‌نمايد.

وي افزود: فصلنامه فرهنگ زيارت از ديگر توليدات پژوهشكده بوده كه اولين شماره آن به تابستان ۱۳۸۸ بازمي‌گردد و تاكنون بيش از ده شماره از آن به علاقمندان عرضه گرديده است. اين فصلنامه با هدف تحت پوشش قراردادن مطالب مرتبط با زيارت و عتبات عاليات منتشر مي‌گردد.

رئيس پژوهشكده حج و زيارت گفت: در كنار همايش‌ها، نشست‌هاي تخصصي در قالب هم‌انديشي نيز در پژوهشكده حج و زيارت، برگزار مي‌گردد. در اين هم‌انديشي‌ها اساتيد و فرهيختگان حوزوي و دانشگاهي به مباحثي مي‌پردازند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است و با عنايت به اينكه شركت‌كنندگان در اين نشست‌ها نيز معمولاً متخصصان در موضوع نشست هستند، در تضارب آراء، مباحث ارزشمندي مطرح مي‌شود. تاكنون موضوعاتي از قبيل حج و ديپلماسي عمومي، مقايسه ميان وهابيت و سلفي‌گري، آينده‌پژوهشي حج، حج و ظرفيت‌هاي فرهنگي برگزار شده است.

وي در خصوص ساماندهي نظام جامع و سامانه مواجهه علمي با وهابيت بيان كرد: ضرورت مواجهه جدي با وهابيت و دفاع از كيان تشيع در مقابل شبهات مطروحه از سوي اين فرقه و فرصت‌هايي كه حج، براي شناخت و مقابله با تهديدات وهابيان در اختيار مي‌نهد، اين ظرفيت را به‌وجود آورده است كه پژوهشكده حج و زيارت به عنوان ستاد مقابله عالمانه و كارشناسي با وهابيت در كشور شناخته شود. بر اين اساس، نظام جامع مواجهه با وهابيت تدوين و با بهره‌گيري از آراي انديشمندان به راهبردها و برنامه‌هاي عملياتي مقابله بااين فرقه بدل خواهد شد.

كتابخانه تخصصي حج با بيش از 16 هزار عنوان كتاب تخصصي آماده ارائه خدمات پژوهشي به علاقمندان حوزه حج و زيارت در استان قم مي باشد.
 
5 تیر 1392 3:23 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.