صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

سند حج تنظيم و منتشر شد

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني تاكيد كرد: قدر خود را بدانيد و با خدا عهد ببنديد كه خود را وقف زائران مي‌كنيد. آنگاه خواهيد ديد كه عنايات خداوند بيش از هميشه شامل حالتان خواهد شد و اين بزرگترين نعمتي است كه به ما عنايت شده است. بدانيد كه لحظه لحظه كارهاي شما در خدمت به ضيوف الرحمن عبادت است.

وي با اشاره به ارزش كار پزشكي در منطق دين گفت: پزشكي خود يك ارزش است واگر با خدمت به عزيز‌ترين و شريف‌ترين افراد كه زائران حرمين شريفين هستند همراه شود ارزشي بسيار والا و بالا‌تر خواهد داشت.

طبيب واقعي خداوند باريتعالي است

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، ضمن قدر داني از دست اندركاران پزشكي اظهار داشت: بسياري پزشكي را سرآمد علوم جهان مي‌دانند. زيرا همه علوم در خدمت بشر است و اگر انسان از سلامتي برخوردار نباشد نمي‌تواند از مواهب زندگي بهره مند شود. در آيات و روايات موضوع طبيب و طبابت بسيار مورد توجه واقع شده است و حتي در حديثي آمده است «حضرت آدم (ع) در آن زماني كه از بهشت بيرون آمد، خداوند باريتعالي يكي از علومي را كه به ايشان آموخت، علم پزشكي بود».

وي تصريح كرد: البته بر اساس آموزه‌هاي اسلامي طبيب واقعي خداوند باريتعالي است. در قرآن كريم اين گونه آمده «انگاه كه بيمار مي‌شوم خدا مرا شفا يم دهد». ايشان افزود: در اصطلاح ديني منظور از كلمه «طب» تنها توجه به بيماري‌هاي جسمي نيست، بلكه بيماري‌هاي روحي را هم در بر مي‌گيرد ما د رمورد پيغمبر اسلام (ص) از زبان امير المومنان علي (ع) مي شنويم كه مي‌فرمايد: پيغمبر طبيبي است كه مي‌گردد و هر جا بيماري بيابد او را شفا مي‌دهد.

لحظه لحظه كارهاي شما در خدمت به ضيوف الرحمن عبادت است

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر افزود: تلاش پزشكان در نجات انسان‌ها از مرگ، كار بزرگي است و قرآن در اين باره مي‌فرمايد: «هركس انساني را احيا كند به مانند اين است كه همه بشريت را احيا كرده است». اين مساله تا آنجا داراي اهميت است كه شخصيت بزرگواري همچون امام سجاد (ع) افتخار مي‌كنند كه در خدمت زائران باشد و همواره از خدا مي‌خواهند باقي مانده عمر شان را در حج و عمره قرار دهد».

وي تصريح كرد: رفتار امام سجاد (ع) در خدمت به زائران بايد الگوي همه ما در حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري باشد. علاقه به خدمتگزاري به حجاج در وجود بسياري از پزشكان و متخصصان كشور وجود دارد به گونه اي كه وقتي كه از آنها براي انجام اين كار دعوت مي‌شود تمام كارهاي خود را تعطيل مي‌كنند و با عشق و علاقه اي مثال زدني به زائران بيت الله الحرام خدمت مي‌كنند.

سرپرست حجاج ايراني خطاب به عوامل پزشكي حج گفت: قدر خود را بدانيد و با خدا عهد ببنديد كه خود را وقف زائران مي‌كنيد. آنگاه خواهيد ديد كه عنايات خداوند بيش از هميشه شامل حالتان خواهد شد و اين بزرگترين نعمتي است كه به ما عنايت شده است. بدانيد كه لحظه لحظه كارهاي شما در خدمت به ضيوف الرحمن عبادت است. وي در اين باره به روايتي از امام صادق (ع) استناد كرد و گفت: شخصي به نزد امام صادق (ع) آمد و اظهار داشت: يابن رسول الله من همراه با دوستانم به مكه آمدم و آنها مرا به عنوان مراقب در كنار اسباب و اثاثيه قرار دادند و نتوانستم طواف كنم. امام به ايشان فرمودند: اجر تو از آنهايي كه به طواف رفته اند بيشتر است. پزشكان و پرستاران محترم اگر به علت كارهاي زياد نتوانند به مسجدالحرام يا مسجد النبي بروند و نماز بخوانند بدانند كه براي كاري كه انجام مي‌دهند به اندازه همان كساني كه در حال انجام زيارت و طواف هستند در نزد خداوند داراي اجر و پاداش هستند.

سند پنج ساله و بيست ساله حج تنظيم و منتشر شد

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت مساله مديريت امور حج را داراي اهميت دانست و اظهار داشت: با تدبير و مديريت صحيح مي‌توان بر بسياري از مشكلات فائق آمد. مشكلات بسياري در حوزه حج و زيارت وجود دارد كه بايد برطرف شود لذا از دو سال پيش از افراد و كارشناسان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري و ديگر كارشناساني كه با موضوع حج و زيارت آشنا هستند دعوت شده است كه طي جلسات كارشناسي متعدد موضوع «طرح تعالي حج» را بررسي كنند تا الگوي مناسبي براي حج گذاري آماده شود. البته اين امر نيز از فرمايشات مقام معظم رهبري بود كه چند سال پيش فرمودند «يك الگوي حج گذاري مناسب براي جمهوري اسلامي ايران درست كنيد و بگوييد حج ما اين است». اكنون سند حج را آماده كرده ايم و اگر اين طرح تعالي نيز آماده شود با برنامه ريزي مناسب در حوزه حج و زيارت وبرنامه‌هاي ۵ ساله و ۲۰ ساله و امور مربوط به حج گذاري ما تثبيت مي‌شود.

وي يكي از اهداف كارهاي مهم در حوزه حج و زيارت را افزايش بهره وري و كاهش هزينه‌ها عنوان كرد و اظهار داشت: اگرما سعي كنيم كه كارها را بهتر و با هزينه كمتري انجام دهيم، همگان ما را تحسين خواهند كرد.

امسال حوزه حج وزيارت از حذف پزشكان كاروان‌ها و طرح تجميع پزشكان آسيب ديد

آقاي قاضي عسكر كه در همايش عوامل ستادي و اجرايي پزشكي حج ۹۲ سخنراني مي‌كرد، در خصوص حذف پزشكان كاروان‌ها و طرح تجميع پزشكان در حج امسال اظهار داشت: حوزه حج و زيارت امسال از اين مساله آسيب ديد.

وي در ادامه وضعيت پزشك كاروان را با طرح پزشك خانواده كه اخيراً در كشور ارائه شده است مقايسه كرد و افزود: امروزه يكي از طرح هايي كه در كشور ارائه شده طر ح پزشك خانواده است. اگر پزشك خانواده بتواند با بيمار مانوس شود، نوعي اعتماد ميان پزشك وبيمار ايجاد مي‌شود. ديگر بيمار مرتباً از يك پزشك به پزشك ديگر مراجعه نمي‌كند و در نتيجه پزشك شناخت خوبي از بيمار پيدا مي‌كند و درمان بهتر انجام مي‌شود هرگاه نتوانست مساله اي را درست تشخيص دهد با استفاده از سيستم ارجاع، بيمار را به پزشك متخصص معرفي مي‌كند و كارها به نحو مناسبي انجام مي‌شود. پزشك كاروان نيز وقتي از روز اول با زائر آشنا شد سوابق بيماريهاي او را ثبت كرد و در جلسات آموزشي، هواپيما، مكه، مدينه، عرفات ومنا همراه زائراست و در نتيجه، زائر احساس آرامش مي‌كند. البته ممكن است الگوي مناسب‌تري هم وجود داشته باشد.

در ايام حج سيستم غذايي زائر تغيير مي‌كند

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت مهمترين موضوع پزشكي حج را بحث پيشگيري از بيماري دانست و اظهار داشت: ۹۰ درصد از بيماري هايي كه در حج با آنها مواجه هستيم قابل پيشگيري است. در ايام حج سيستم غذايي زائر تغيير مي‌كند و در برخي مواقع نوع غذا با طبع زائر سازگاري ندارد كه اين گونه مسائل با تغييردر الگوي غذايي و تنوع در غذاي زائران با توجه به شرايط محيط، قابل رفع است.

وي افزود: در خصوص غذا خوردن و يا مواجهه با بيماري و آداب آن، روايات و آموزه‌هاي خوبي در فرهنگ ديني ما وجود دارد. روحانيون با استفاده از كلاس‌هاي آموزشي مي‌توانند در اين راه فرهنگ‌سازي نمايند. عده اي از مردم اين فرهنگ غلط را دارند كه وقتي به پزشك مراجعه مي‌كنند بايد داروي زيادي به آنها داده شود تا او را پزشك خوبي بدانند. بايد اين مساله اصلاح شود. زائران بايد بياموزند كه از بروز و انتشار بيماري جلوگيري كنند. در مورد آداب غذا خوردن در روايات آمده است يكي از آداب غذا خوردن اين است كه انسان تا گرسنه نشده غذا نخورد و تا وقتي كه سير نشده دست از غذا بكشد، غذا را كاملاً بجود و در حين غذا خوردن آب نخورد. روحاني كاروان مي‌تواند اين گونه مسائل را مطرح نمايد تا به پيشگيري از بيماري كمك كند.

برخي فرهنگ‌هاي غلط در مراجعه مردم به پزشك بايد اصلاح شود

سرپرست حجاج ايراني افزود: كارها به گونه اي باشد كه هم از سوي مركز پزشكي حج، داروهاي لازم در اختيار زائران قرار داده شود و هم پزشكان عزيز به گونه اي عمل نمايند كه مصرف دارو در ميان زائران كاهش يابد و بيماريها شيوع پيدا نكند.

وي تصريح: در عرفات، مشعر، منا و مسجد الحرام شرايط بهداشت مناسبي وجود ندارد. شستشوي دست‌ها با مقداري ماده ضد عفوني كننده از بروز برخي از بيماري‌ها جلو گيري مي‌نمايد. البته همواره در خصوص مسائل بهداشتي در ايام حج در عربستان با مسئولين اين كشور رايزني‌هاي لازم صورت مي‌گيرد و هر سال نسبت به سالهاي گذشته مقداري وضعيت بهتر مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در پايان از صاحب نظران و كارشناسان پزشكي حوزه حج و زيارت دعوت كرد تا پيشنهادات و انتقادات خود را بويژه درباره تجميع پزشكي حج ۹۲ به مسئولين حج و زيارت ارائه دهند تا اقدامات لازم در اين خصوص صورت گيرد.
 
10 شهریور 1392 9:56 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.