صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

چرا ثواب زيارت امام حسين از عمره مستحبي بيشتر است؟

حجت االسلام و المسليمن محمد سليمي عضو حقوقدانان شوراي نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگاه پايگاه اطلاع رساني حج گفت: درباره اهميت و ارزش زيارت امام حسين (ع) روايات متعددي حتي از زبان خود نبي گرامي اسلام (ص) مطرح شده است كه مضمون همه اين روايات بر زيارت قبر و بارگاه امام حسين (ع) تاكيد فراوان دارند و زيارت ايشان را مقرون به فضيلت و ثواب عظيمي دانسته‌اند.

وي ادامه داد: يكي از اين روايات، روايتي است كه ظاهرا از عايشه همسر پيامبر نقل شده است. در اين روايت آمده است كه امام حسين (ع) طفل كوچكي بود و بردوش پيامبر (ص) سوار بود و با ايشان بازي مي‌كرد، عايشه از حضرت پرسيد آيا او را دوست داريد؟ حضرت فرمود: واي بر تو! چگونه او را دوست نداشته باشم و از او خوشم نيايد در حالي كه اين فرزند ميوه دل و نور ديده من است و البته امت من او را خواهند كشت، پس هر كس بعد از شهادتش او را زيارت كند حق تعالي براي او يك حج از حج‌هاي مرا بنويسد. عايشه تعجب كرد و گفت: يك حج از حج هاي تو؟ حضرت فرمود: بلكه دو حج از حج‌هاي من. باز عايشه تعجب كرد حضرت فرمود: بلكه چهار حج و پيوسته عايشه تعجب مي‌كرد و حضرت بر آن مي افزود تا آن جا كه حضرت فرمود: ثواب زيارت امام حسين (ع) برابر است با ثواب نود حج من.

سليمي بيان كرد: اگر قرار باشد فقط به همين حديث توجه و تامل كنيم ارزش و اهميت زيارت امام حسين (ع) روشن مي‌شود و همين حديث به تنهايي مي‌تواند نشان دهند اين باشد كه زيارت ايشان از شعائر است و زماني كه از شعائر دين شد همه بايد در حفظ آن تلاش كنند و اين وظيفه همه شيعيان و حتي مسلمانان خواهد بود.

وي افزود: البته تنها روايات نيستند كه اهميت و ارزش زيارت حرم حسيني (ع) را نشان مي‌دهند بلكه زماني كه به تاريخ و سيره خود ائمه اطهار توجه مي‌كنيم اصرار آنها بر زيارت جدشان و همچنين تشويق مردم براي اين زيارت بسيار مشهود است و اين سيره به بزرگان دين ما هم سرايت كرده است و بزرگان نيز توجه و دقت ويژه‌اي بر زيارت امام حسين (ع) داشتند و ديگران را نيز به اين سيره تشويق مي‌كردند.

عضو حقوقدانان شوراي نگهبان اظهار داشت: بر اساس اعتقادات ما اهتمام به هر امري به دليل جايگاه و عظمت و ارزش آن است و اينكه اين همه ارزش و اهميت بر اين امر است بي حساب و كتاب نيست. پس اگر به حسين (ع) گفته مي‌شود ثار الله هم بي حساب و كتاب نيست. بايد با تكيه بر سخناني كه از امام حسين (ع) از مدينه تا كربلا وارد شده است فهميد كه چرا ايشان ثار الله است. ثار الله يعني خون خدا و اين مقام و لقب كمي نيست.

وي ادامه داد: انجام اعمال حج مهم و واجب است اما زماني كه امام حسين (ع) از صحراي عرفات حج خود را ناتمام رها مي‌كند و به سمت كوفه مي‌رود يعني اينكه امر مهم‌تري وجود دارد. از تمام سخنان امام حسين (ع) مي‌توان اين را برداشت كرد كه آن امر مهمتر حفظ و احياي دين خداوند بوده است. پس ايشان حج را ناتمام مي‌كند تا دين خدا و رسولش را احيا كند و فلسفه ثارالله بودن ايشان هم همين است. چون ايشان جان خود و خانواده خود را فداي دين كرد پس بايد ثارالله باشد و كسي كه ثارالله باشد حفظ ياد و انقلاب و نهضت او هم بايد كار خدايي باشد.

سليمي تصريح كرد: بر اين اساس كسي كه خون خدا شد از شعائر خداوند خواهد بود و زماني كه شعائر شد هر فعلي كه بتواند اين شعار و پرچم خدايي را برافراشته نگهدارد با اهميت و با ارزش خواهد بود. از همين روست كه زيارت قبر و مرقد شريف ايشان را مي‌توان به عنوان مهمترين عمل ما شيعيان در حفظ ثارالله دانست و آن را از شعائر قلمداد كرد.

وي در تبيين اينكه چرا ارزش و اهميت زيارت كربلاي حسيني (ع) از عمره‌اي كه عمل مستحبي است بيشتر است بيان كرد: شايد بتوان گفت فلسفه اين ارزش گذاري بيشتر به همان فلسفه قيام و نهضت حسيني بر مي‌گردد يعني همان احياي دين و اسلام. بنابراين اگر كعبه امروز به پاست واگر خانه خدا زائر دارد اگر مسجد الحرام شلوغ است و اگر از اسلام اسم و آوازه اي به جاي مانده‌است از بركت قيام و خون ايشان است و اگر در آن موقعيت تاريخي نهضت امام حسين (ع) نبود با برنامه اي كه بني اميه چيده بود آثاري از اسلام باقي نمي‌ماند پس زماني كه خون حسيني و قيام حسيني باعث حفظ و احياي اين شعائر مي‌شود هم خودش از شعائر شمرده خواهد شد و هم ارزش و اهميت بالاتري نسبت به ديگر شعائر پيدا خواهد كرد.

 
18 آبان 1392 2:37 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.