صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

عمره امسال ده روزه است/گزارش عمره دانشگاهيان

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مراسم قرعه كشي عمره دانشگاهيان سال ۹۳-۹۲ عصر روز گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، مهندس اوحدي معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت، ، حجت الاسلام والمسلمين فقيهي رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان و جمع كثيري از دانشجويان در تالار فردوسي دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتداي مراسم، حجت الاسلام والمسلمين فقيهي رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان ضمن خوشامدگويي به حضار گفت: سفر حج و عمره يك سفر بي بديل است و هيچ برنامه اي تاثيرگزارتر از عمره و حج نيست، خصوصا اگر آن زائر، جوان، فرهيخته و دانشگاهي باشد. در خود آيات قرآن هم ثمرات زيادي براي اين سفر بيان شده است. لازم است كساني كه در قرعه كشي پذيرفته مي‌شوند از هم اكنون خودشان را آماده اين سفر كنند و بدانند كه پذيرفته شدن در عمره عنايت ويژه از طرف امام زمان (عج) بوده است.

وي افزود: با توجه به اينكه مردم عادي ۶ يا ۸ سال در صف عمره هستند، دانشگاهيان طي مدت ۱۰روز ثبت نام كردند و چندماه ديگر به عمره اعزام مي‌شوند. همكاران ما در بعثه، سازمان حج و ستاد عمره تلاش مي‌كنند تا سفر راحت و خوبي داشته باشيد.

فقيهي گفت: در دوره قبل با همكاري بعثه و سازمان حج ۱۵ هزار دانشجو را به سرزمين وحي اعزام كرديم كه ۵۸ درصد اعزامي‌ها متاهل بودند و امسال هم بيشترين سهميه در اختيار دانشجويان متاهل است. در بين زوج‌هاي دوره پيش، ۷۰درصد كساني بودند كه در سالهاي ۹۰ و ۹۱ عقد كرده بودند و ۴۰۴ نفر از آنها در مدينه منوره و مكه مكرمه زندگي خود را آغاز كردند. امسال با همكاري بعثه و سازمان حج ۲ هزار سهميه اساتيد اضافه شد.

وي در خصوص آمار ثبت نام اين دوره گفت: از ۵ لغايت ۱۷ آبان ماه ۳۴۰ هزار نفر در سايت لبيك ثبت نام كردند كه به تفكيك، اساتيد ۱۸۵۰۰ نفر، ۲۱۸۰۰۰ نفر از متاهلين و ۱۰۲۸۰۰ پسر است. همچنين بيشترين ثبت نام در تهران با ۶۰ هزار ثبت نامي و خراسان رضوي با ۳۳ هزار و اصفهان با ۳۲ هزار نفر در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

رئيس ستاد عمره افزود: هر ساله نظرسنجي و آسيب شناسي عمره دانشگاهيان بين زائرين دانشجو انجام مي‌شود. امسال براي اولين بار ۴ نظرسنجي قبل، حين سفر و بعد از سفر برگزار شد و عمره گزاران دانشجو ميزان انس با قرآن در مكه و مدينه و تاثير آن در زندگي خود را ۸۳ درصد زياد و خيلي زياد عنوان كرده اند. در كاروان‌هاي سال گذشته ۱۲۹۷ ختم گروهي قرآن داشتيم و دانشجويان ۱۸۳۴ بار به صورت فردي قرآن را ختم كردند.

فقيهي در خصوص ارسال بسته فرهنگي به زائرين دانشجو گفت: سال گذشته ۱۸ مسابقه برگزار شد كه ۱۵۱۰۰ نفر شركت كننده داشت. اولين بسته فرهنگي براي زائريني كه پذيرفته مي‌شوند بعد از قرعه كشي ارسال خواهد شد.

سپس نماهنگ عمره، مداحي حاج زين العابدين غلام و نواي تلبيه زائرين دانشجو به سالن فضاي معنوي بخشيد.

سخنران بعدي مراسم حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني بود كه با ابراز خرسندي از حضور در ميان دانشجويان گفت: سفر حج يك سفر استثنايي است و كساني كه با بصيرت به اين سفر مي‌روند، مي‌توانند دستاوردهاي معنوي خوبي از اين سفر كسب كنند. اين سفر سفري است كه ميزبانش خداست و خدا از انسان پذيرايي مي‌كند. زائر در عمره دل را با خدا پيوند مي‌زند و در مدينه منوره از رسول خدا (ص) و ائمه بقيع الگو مي‌گيرد. هر چه زائر جوان‌تر باشد دستاوردش از عمره بيشتر است چرا كه اگر اين تحول در آغاز راه زندگي اتفاق بيفتد تا آخر عمر انسان را بيمه مي‌كند و كسي كه راه را درست انتخاب كند مي‌تواند سال‌هاي متوالي با عشق به خدا و معنويت زندگي كند.

وي ادامه داد: هدف از عمره تحول است والا سفر به كشورهاي خارجي براي همه فراهم است اما چيزي به دنبالش نيست. وقتي انسان سرزمين وحي مي‌رود تمرين عبوديت را انجام مي‌دهد و زمينه براي تحول او فراهم مي‌شود.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر گفت: امام سجاد (ع) در دعاي مكارم اخلاق مي‌فرمايد: «خدايا من عمر از تو مي‌خواهم تا وقتي كه در مسير عبادت تو باشم، اگر قرار باشد در مسير شياطين باشم باقي عمر را از من بگير» و عمره يعني انتخاب درست مسير به خدا متصل شدن و مسير زندگي را تا پايان درست پيمودن.

در ادامه مراسم، رونمايي از شعار حج امسال با حضور مهندس اوحدي و حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر انجام شد و از اين پس شعار «ولايت، روح حج» شعار عمره دانشگاهيان در سال ۹۳-۹۲ خواهد بود.

مهندس اوحدي گفت: عمره دانشجويي بسيار با بركت است و از اين سفر بركت بزرگي نصيب خود بنده شد. سال ۷۸ اولين سفري بود كه در خدمت عمره دانشجويي بودم و سال ۷۹ مسئوليت عمره كشور را عهده دار شدم و سال ۸۰ هم مسئوليت عمره كشور را داشتم و اين همه را از بركت خدمت به دانشجويان در عمره مي‌دانم.

وي افزود: آرزوي قلبي ما در سازمان حج و بعثه بر اين است كه هر قدر كه بتوانيم سهميه بيشتري در اختيار دانشجويان قرار دهيم چون تنها مراسمي كه در كل دنيا با عنوان عمره دانشجويي برگزار مي‌شود ايران است و در هيچ كجاي دنيا عمره دانشجويي نداريم. به اعتقاد ما زيباترين سفر، سفر دوران دانشجويي است و ما دست نوشته‌هاي معنوي زائرين دانشجو در مدينه و برداشت آنها از مسجد شجره را داريم.

اوحدي خطاب به زائرين دانشجو گفت: قدر سفر را بدانيد كه عمره امسال ۱۰ روزه است و آنچه از اين سفر مي‌ماند، براي آينده است. دعا مي‌كنيم محدوديت‌ها برداشته شود و سالهاي بعد سهميه‌هاي بيشتري داشته باشيم.

در ادامه مراسم عمليات قرعه كشي عمره دانشگاههاي تهران با حضور حجج اسلام قاضي عسگر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، فقيهي رئيس ستاد، مهندس اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت و خدر نژاد به صورت اينترنتي و سيستمي انجام شد.

در اين مراسم زائرين كل دانشگاه‌هاي وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه‌هاي نظامي فني حرفه اي، علمي كاربردي، اساتيد و متاهلين دو و سه نفره استان تهران انتخاب شدند.

در پايان اين برنامه به سي نفر از حاضرين در جلسه به قيد قرعه ۳۰ سهميه عمره تعلق گرفت.
 
20 آبان 1392 2:37 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.