صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

قيمت هاي قطعي عمره مفرده اعلام شد؛

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي با بيان اين‌كه عمرهٔ سال ۹۲-۹۳ در شش گروه قيمتي و سه دورهٔ اعزام «عادي»، «رجب، شعبان و رمضان» و «نوروز» تعيين شده است، ادامه داد: با توجه به كاهش هزينهٔ پرواز، مسكن، صرفه‌جويي‌هاي سازمان حج و كاهش دو روز از زمان سفر عمره، قيمت عمرهٔ ۹۲-۹۳ كمتر از سال پيش شده است.

او با اعلام قيمت گروه عادي، اظهار كرد: ما در عمرهٔ امسال در اين گروه ۶ / ۱۵ درصد كاهش قيمت داشتيم. در حالي كه در عمرهٔ سال پيش نسبت به سال قبل از آن (سال ۱۳۹۰) ۳۶ درصد افزايش قيمت رخ داد.

رييس سازمان حج و زيارت بيان كرد: در قيمت اعزام در ماه‌هاي رجب، شعبان، رمضان و نوروز كه پيك سفر به‌شمار مي‌آيد، ۴ / ۱۱ درصد كاهش قيمت رخ داد. اين در حالي بود كه عمرهٔ سال پيش نسبت به سال ۹۰ در اين گروه ۳۳ درصد افزايش قيمت داشتيم.

اوحدي در ادامه گفت: شركت‌هاي هواپيمايي داخلي امسال ۵ درصد نرخ‌ها را كاهش دادند كه با توجه به اين‌كه ۵۰ درصد هزينهٔ سفر عمره را حمل‌ونقل شامل مي‌شود، اتفاق مهمي است.

وي همچنين با بيان اين‌كه پروازهاي عربستان سعودي هيچ تفاوت نرخي را نسبت به سال قبل قائل نشدند، اظهار كرد: شركت‌هاي هواپيمايي سعودي حتي ۳۵ دلار درخواست افزايش نرخ هم داشتند كه به آن‌ها نامه داديم و خواستيم قيمت‌ها نسبت به سال قبل افزايش نيابد.

اوحدي ادامه داد: با توجه به اين‌كه كميسيون مشتركي ۱۴ سال پيش تشكيل شد و در آن كميسيون تصميم گرفتند ۵۰ درصد پروازهاي حج و عمره با استفاده از پروازهاي سعودي انجام شود، اين نقطه‌ضعفي براي ما به‌شمار مي‌آيد كه ما را مجبور مي‌كند، تحت چنين شرايطي از ظرفيت آن‌ها استفاده كنيم.

اوحدي در عين حال گفت: با اين وجود، در گروه‌هاي قيمتي كه با پرواز سعودي سفر مي‌كنند، ۱۰ درصد كاهش قيمت داشته‌ايم.

سعيد اوحدي با بيان اين‌كه تا ۹ روز ديگر، يعني اول ماه صفر زمان اعزام زائران به عربستان قطعي مشخص مي‌شود، ادامه داد: اگر اين اتفاق رخ دهد، عمرهٔ امسال ۴۰ روز زودتر از هميشه آغاز مي‌شود.

اعزام ۸۵۰هزار زائر به عمره

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ما دوماه زودتر، جدول اعزام را آماده كرده‌ايم و در دو ملاقاتي كه با وزير حج عربستان داشتيم، دربارهٔ افزايش تعداد زائران ايراني در موسم عمره صحبت كرديم كه با آن موافقت شد و امروز با قاطعيت اعلام مي‌كنيم كه ظرفيت عمرهٔ امسال ۶۰ تا ۶۳ درصد نسبت به سال پيش افزايش مي‌يابد، يعني رقمي حدود ۸۵۰هزار نفر. البته براي دستيابي به اين درصد، تعداد روزهاي عمره را از ۱۲ روز به ۱۰ روز كاهش داده‌ايم.

وي در عين حال متذكر شد: اعزام ۸۵۰هزار نفر منوط به آغاز زودهنگام عمره است.

اوحدي اظهار كرد: نگاه ما اين است كه اگر خدمات سعودي‌ها اجازه دهد، تعداد زائران اعزامي را حتي به ۹۰۰هزار نفر برسانيم.

وي با اعلام آمادگي صد درصد سازمان حج و زيارت و بعثهٔ مقام معظم رهبري براي آغاز عمليات عمره، بيان كرد: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته، ثبت نام در كاروان‌هاي ۱۸ استان از ششم آذرماه، در ۱۰ استان ديگر از هفتم آذرماه و در استان‌هاي تهران، قم، قزوين و البرز از هشتم آذرماه به‌مدت يك هفته آغاز مي‌شود.

رييس سازمان حج و زيارت با اشاره به اولويت‌هاي عمره، يادآوري كرد: اولويت يك تا ۳۰۰ ثبت نام شده در بانك ملت و دارندگان قبض‌هاي قديمي بانك ملي تا پنجم فروردين‌ماه ۱۳۸۶، كه نسبت به تبديل قبض‌هاي خود به كارت سپرده‌گذاري جديد اقدام كرده‌اند، براي عمره ۹۲-۹۳ فراخوانده شده‌اند.

۱۶۰هزار نفر از دارندگان فيش بانك ملي مراجعه نكرده‌اند

وي ادامه داد: برداشت ما اين است كه بين اولويت‌هاي يك تا ۳۰۰ كامل پر نشود. مطمئن باشيد دائم آن‌ها را رصد مي‌كنيم، چون در گذشته اين سابقه داشته است و ما در حال حاضر ۱۶۰هزار فيش بانك ملي داريم كه هيچ‌وقت براي ثبت نام در كاروان‌ها مراجعه نكرده‌اند.

او در پاسخ به اين پرسش كه بارها به دارندگان فيش‌هاي قديمي بانك ملي هشدار داده شده كه در صورت مراجعه نكردن، قبض‌هاي آن‌ها باطل مي‌شود، اما تا كنون اين اتفاق رخ نداده است، سياست سازمان در اين زمينه چيست؟ گفت: در شوراي برنامه‌ريزي بعثهٔ مقام معظم رهبري و سازمان حج اين موضوع مطرح شده است. يك نقطه‌نظر اين بود كه اين فيش‌ها حاصل قرارداد زائر و بانك است و سازمان حج نمي‌تواند آن‌ها را باطل كند، اما مي‌تواند اولويت آن‌ها را به آخر واگذار كند، چراكه بارها فراخوانده شده و مراجعه نكرده‌اند و برنامه‌ريزي‌ها را نيز دچار اختلال كرده‌اند. با اين حال هنوز نتيجه، متقن نشده است. قطعا در عمرهٔ امسال دربارهٔ فيش‌هاي قديمي بانك ملي به نتيجه مي‌رسيم.

۶۰ميليون ريال سعودي صرفه‌جويي در مسكن حج و عمره

اوحدي سپس به تشكيل شش كارگروه تخصصي براي آسيب‌شناسي حج و عمره همزمان با موسوم حج امسال اشاره كرد و افزود: هماهنگي‌هاي بعثه و سازمان حج در كنار تشكيل زودهنگام اين كارگروه‌ها سبب بستن زودهنگام قراردادهاي مسكن حج و عمرهٔ آينده شد و اين مسأله باعث شد، ۲۵ درصد مسكن‌هاي داراي مشكل از گردونهٔ خدمات خارج شوند. علاوه بر اين، ۳۳ميليون ريال سعودي (حدود ۱۰ميليون دلار) در مسكن حج تمتع و حدود ۲۵ميليون ريال سعودي (حدود شش‌ميليون دلار) در مسكن عمره صرفه‌جويي مالي شد.

وي اظهار كرد: ما هر سال در مسكن به نسبتي افزايش قيمت داشتيم، اما امسال با توجه به اقدام سريع‌تر، نه‌تنها اين اتفاق نيفتاد، بلكه حدود ۶۰ميليون ريال سعودي نيز صرفه‌جويي ايجاد شد.

انجام پروازهاي عمره همچنان از فرودگاه مهرآباد

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه در پاسخ به پرسشي دربارهٔ روشن شدن تكليف انتقال پرواز‌هاي عمره به فرودگاه امام (ره) كه سازمان فرودگاه‌هاي كشور قبلا دربارهٔ آن اظهار نظر كرده است، گفت: قرار بود بعضي از تمهيدات در فرودگاه امام (ره) انجام شود تا پروازهاي عمرهٔ امسال از فرودگاه مهرآباد به آن فرودگاه منتقل شود، اما در بازديدي كه كارشناسان ما از اين فرودگاه داشتند و براساس جمع‌بندي آن‌ها با همهٔ تلاش‌هايي كه در فرودگاه امام (ره) شده است، هنوز اين فضا گنجايش انتقال اين حجم زائر را ندارد.

وي ادامه داد: حدود ۴۰ درصد پروازهاي عمره از طريق فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود. هرچند امسال با اضافه شدن ايستگاه پروازي همدان، اندكي از اين حجم كم مي‌شود؛ ولي در كل براساس گزارش كارشناسان تقاضا كرده‌ايم كه امسال هم پروازهاي عمره از فرودگاه مهرآباد انجام شود.

نشست مشترك با رييس كل بانك مركزي براي افزايش سود سپرده‌ها

اوحدي در بخش ديگري از سخنانش دربارهٔ پرداخت مابه‌التفاوت سود سپردهٔ عمره و حج، به برگزاري نشست مشتركي با رييس كل بانك مركزي اشاره و اظهار كرد: در طول اين سال‌ها، بانك‌ها سودي را به سپرده‌گذاران پرداخت مي‌كردند؛ ولي ما با رييس كل بانك مركزي صحبت كرديم كه با توجه به سپرده‌گذاري مردم از چهار - پنج سال پيش در بانك‌ها و همچنين افزايش نرخ تورم، نوسانات نرخ ارزي و تناسب نداشتن نرخ سود و سپرده، دربارهٔ سود سپرده‌هاي عمره و حج بازنگري صورت گيرد و آقاي «سيف» قول داده است كارگروهي در بانك مركزي تشكيل شود و روي اين موضوع كار كند. اميدوارم زودتر نتيجه اعلام شود.

وي دربارهٔ اين‌كه آيا امكان دارد سود سپرده‌گذاراني كه امسال به عمره مشرف مي‌شوند، قبل از اعزام به آن‌ها پرداخت شود؟ بيان كرد: بعيد است با اين سرعت، يعني تا قبل از اعزام آن‌ها، نتيجهٔ آن كارگروه مشخص شود؛ ولي هر وقت اتفاق افتد به نفع زائر است.

او همچنين دربارهٔ پرداخت مابه‌التفاوت هزينهٔ اضافي كه امسال در حج از مردم گرفته شد و قرار بود بانك ملي بخشي از آن را به مردم پرداخت كند، گفت: اين پول به همه پرداخت شده است، ولي عده‌اي از خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران آن را نگرفته‌اند، چون تلقي اين بود كه آن‌ها از سهميه استفاده كردند و اين مابه‌التفاوت شامل اين افراد نمي‌شود؛ اما در ميان اين خانواده‌ها افرادي هم بودند كه جزو خانواده‌هاي ايثارگران و شهدا محسوب مي‌شدند و سپرده‌گذاري هم كرده بودند و اين مابه‌التفاوت شامل حال‌شان مي‌شد. مذاكراتي انجام شد و هفتهٔ گذشته، اين مشكل را حل كردند.

براساس گزارش ايسنا، رييس سازمان حج و زيارت در اين نشست خبري، گزارشي را از وضعيت حج امسال ارائه كرد و با توجه به ارزيابي‌ها، نظرسنجي‌ها، بيانات مقام معظم رهبري و همچنين مراجع عزام، حج امسال را «رضايت‌بخش» دانست.
 
3 آذر 1392 4:53 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.