صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

حج قدرت جهان اسلام را به رخ جهانيان مي‌كشد

 حجت‌الاسلام محمدتقي سبحاني‌نيا با بيان اينكه درباره حج متون قرآني و حديثي فراواني وجود دارد اظهار كرد: در احاديث اهل بيت (ع) درباره حج مطالب فراواني گفته شده و فوايد فردي و اجتماعي حج را معصومان ذكر كرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: برخي از ابعاد حج داراي جنبه مادي است، يعني سبب افزايش رزق، روزي، سود و منفعت مادي مي‌شود و برخي فوايد حج جنبه معنوي دارد و تقويت معنويت و معرفت انسان نسبت به خدا و قرب به خدا را به همراه دارد.

معاون فرهنگي و ارتباطات موسسه دارالحديث با اشاره به حديثي از امام صادق (ع) گفت: اين امام بزرگوار مي‌فرمايند خداي متعال اين خانه را بزرگ داشته و به زيارت آن تشويق كرده و آن را قبله نمازگزاران قرار داده و در نتيجه زيارت آن سبب مي‌شود كه فقر و تنگدستي از انسان دور شود.

وي خاطرنشان كرد: پيشواي ششم شيعيان فرموده است كه هر كس سه بار حج به جاي آورد، هرگز به فقر نمي‌رسد.
سبحاني‌نيا ادامه داد: حج سبب رشد معنوي انسان مي‌شود و او را به معارف، نورانيت و كمال مي‌رساند و بخشش گناهان انسان را به همراه دارد.

وي ادامه داد: افراد عمره‌گزار مهمان خدا هستند و خدا با درياي بيكران فضل و رحمت هرگز دست رد به سينه ميهمانش نمي‌زند، بنابراين موجبات بخشش وي را فراهم مي‌آورد.

عضو هيئت علمي دانشگاه قرآن و حديث عنوان داشت: امام صادق (ع) مي‌فرمايد كه هيچ بقعه و مكاني نزد خداوند محبوب‌تر از صفا و مروه نيست زيرا در آن مكان انسان متكبر و جبار خار و ذليل مي‌شود و از تكبري كه دارد تنزل پيدا مي‌كند و مي‌فهمد كه نزد خدا بنده‌اي بيش نيست.

وي با بيان اينكه حج در حوزه مسائل تربيتي سبب مي‌شود غرور و تكبر از بين برود گفت: زماني‌كه انسان در بين جمعيت انبوه زائران بيت‌الله الحرام است، با لباس مشابه در بين جمعيت گم مي‌شود، مي‌فهمد بنده‌اي خار است و تنها محتاج رحمت، مغفرت و لطف خداوند است.

سبحاني‌نيا با بيان اينكه اجتماع مسلمانان در حج ترس و وحشت دشمنان را به همراه دارد عنوان داشت: جنبه سياسي حج، قدرت جهان اسلام را به رخ جهانيان مي‌كشاند و دشمنان از دشمني با مسلمانان فاصله مي‌گيرند و به راحتي به خود اجازه نمي‌دهند كه به مسلمانان تعدي شود.

وي عنوان داشت: امام رضا (ع) در سخني مي‌فرمايند «حج وسيله‌اي براي پرداختن به حقوق فقرا و مستمندان است» بنابراين زماني كه انسان مي‌خواهد به حج مشرف شود، اموالش را حلال مي‌كند و حقوق مادي الهي و حق‌الناس را مي‌پردازد بنابراين، اين حركت سبب جنب و جوش مادي در جامعه مي‌شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه قرآن و حديث يادآور شد: امام رضا (ع) به اين نكته نيز توجه داشت و فرمودند حج جايگاه فراگيري فقه و احكام دين، انتقال احكام پيشوايان ديني به سراسر جهان است و در ايام حج انديشمندان با يكديگر گفت‌وگو و تبادل نظر مي‌كنند و نزديكي علمي بين آنها ايجاد مي‌شود.

وي يادآور شد: با وجود برگزاري هر ساله حج، دشمنان همچنان عليه مسلمانان ستيز مي‌كنند كه اين امور به اين دليل است كه حاكمان سياسي بلاد اسلامي آنگونه كه بايد مسلمان نيستند و حقيقتا وظيفه مسلماني خود را انجام نمي‌دهند و در عمل به جاي دلسوزي امت اسلامي، تابع حاكمان غيرمسلمان هستند.

سبحاني‌نيا يادآور شد: اين حاكمان سبب ايجاد تقرقه مي‌شوند و اجازه نمي‌دهند حج آنگونه كه بايد آثار حقيقي داشته باشد بنابراين اميدواريم روزي دولت‌ها مانند ملت‌ها پيشتاز شوند و زمينه وحدت جامعه اسلامي را فراهم كنند.
 
12 اسفند 1392 2:18 بعدازظهر

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.