صفحه اصلی | اخبار | سوالات متداول | ارتباط با ما

مشکلات ارز مسافرتی زائران برطرف می‌شود


  حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت:هماهنگی‌های لازم برای برطرف کردن این مشکل را انجام خواهیم داد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با اشاره به سخنان برخی از روحانیون، مداحان و مدیران کاروانها و تشکر از آنها برای مطرح نمودن این نکات گفت: قابل قبول نیست که اگر برخی دوستان مشکلات زائران را مطرح می‌کنند، با آنها برخوردی انجام بگیرد.
وی در ادامه افزود: در فرهنگ دینی ما نیز آمده است که حضرت علی(ع) فرموده اند:« لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لَا یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتَعٍ» یعنی ملتی که نتواند حق ضعفا را ، بدون اضطراب و لکنت زبان از زورگویان بازستاند هرگز رستگار نخواهد شد؛ لذا اگر اشتباهی انجام گرفت نباید نسبت به آن پافشاری کنیم و اگر فردی آمد و حقش را خواست، وظیفه ما این است تا آن را قبول کنیم. باید آستانه تحملمان را بالا ببریم و انتقادات را بشنویم و این انتقادات مقدمه کمال است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن اشاره به نظارت و بازرسی همه روزه و مستمر در امور حج و زیارت افزود: مسائل و مشکلاتی که مشاهده می شود، همه روزه گزارش آن به ما داده می‌شود اما شنیدن این مشکلات از زبان خود شما برای ما مهم‌تر است و هدف ما از این مسافرت نیز دیدن و شنیدن این مشکلات از نزدیک و از زبان شما است لذا اگر شما عزیزان روحانی، مداح و مدیر کاروان مشکلاتی را دیدید، آنها را متذکر شوند تا نسبت به حل آنها چاره اندیشی کنیم.
ایشان در ادامه نسبت به معطلی برخی زائران در مرز گفت: جلساتی را در استان ایلام با نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار آن برای پیگیری راه حل مشکلات زائران داشتیم که این نظرات در کمیته عتبات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و برای آنها نیز تصمیماتی انجام خواهد پذیرفت.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر درباره وجود برخی مشکلات زائران عتبات عالیات برای گرفتن ارز مسافرتی گفت: حتماً بلافاصله پس از بازگشت به کشور، هماهنگی های لازم جهت برطرف نمودن این مشکل را انجام خواهیم داد.
وی در ادامه سخنان خود درباره تهیه و توزیع بسته های فرهنگی گفت: چند سال قبل بسته های فرهنگی‌ای تهیه کردیم که حاوی 50 تا 60 کتاب به همراه فیلم ها و سخنرانی های مناسب با عتبات بود و آنها را در اختیار شرکت شمسا قرار دادیم تا آنها را بین کاروانها توزیع کنند، گرچه آن طور که ما انتظار داشتیم از آن بهره برداری نشد اما اخیراً این طرح را مجدداً به جریان انداختیم و به زودی این بسته های فرهنگی را در داخل اتوبوس‌ها توزیع می کنیم.
وی در ادامه توضیحات خود درباره این طرح فرهنگی افزود: در این طرح فرهنگی نزدیک به 100 پوستر برای تبلیغات طراحی شده و به زودی توزیع آن را شروع می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لبیک به نقل از زائرین،حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش روحانیون، مداحان و مسئولین کاروانهای زیارتی عتبات عالیات، که روز جمعه در محل "جامع الجواهر" نجف اشرف برگزار شد، ضمن تشکر از حضور تمامی افراد به خصوص روحانیون محترم گفت: لازم می دانم تا از زحمات و تلاشهای خالصانه و موفق حجت الاسلام والمسلمین حسینی شریف تشکر و قدردانی کنم. برای ما قابل تحمل و درک است که این عزیزان در چه برهه ای از زمان و با چه مشکلاتی در اینجا کار را شروع کردند و چقدر در این راه سختی ها را تحمل و خالصانه کار کرده اند.

ایشان در ادامه افزود: مسابقات فرهنگی در کاروان ها بسیار ضروری است و باید روحانیون، مداحان و مدیران کاروانها همراهی کنند تا این طرح ها خوب اجرا شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ضرورت بازنگری در بهره‌برداری از عتبات عالیات افزود: نحوه بهره برداری از عتبات عالیات برای ما بسیار مهم است. اگر زائر را طوری بیاورید که به هنگام قرار گرفتن در کنار مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین(ع) ، ویژگی های برجسته حضرت امیرالمومنین(ع) را در ذهن بیاورد و اینجا تبدیل به پایگاهی جهت بیعت با مولای متقیان شود و کربلا نیز به همین شیوه؛ ارزش چنین عملی بسیار بالاتر از گریه کردن خواهد بود.
وی ضمن توجه به اصل مداحی در کاروانهای عتبات عالیات تشریح کرد: همگی باید تلاش کنیم تا سمت و سوی مداحی ها را به سمتی ببریم که به تغییر و تحول روحی و اخلاقی مردم در این سفر منتهی شود و ائمه(ع) ما تبدیل به این نشوند که مردم تنها برای حاجات مادی خود به ائمه(ع) توسل بجوییم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن تاکید بر اهمیت حرکت در مسیر اهل بیت(ع) گفت: نکته ای که برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد این است که ائمه معصومین(ع)، امامان ما هستند و ما امروز نیز باید به دنبال آنها حرکت کنیم.
وی در ادامه افزود: ما نمی‌خواهیم هزینه های سفر افزایش پیدا کند، لذا برخی امور فرهنگی را جزء کارهای تکلیفی قرار نمی‌دهیم.
ایشان درباره تاثیری از اشعار مداحان در کاروانها گفت: مداحانی که صدا و ذوق و سلیقه خوبی دارند شعر آنها تا درون مغز جان آدم می تواند اثر داشته باشد وقتی شعر پیام دار باشد طبیعی است که هم برای خودشان پاداش دارد و هم برای زائران.
وی درباره خرید زائران عتبات عالیات در بازارها گفت: طرحی اخیراً در تهران به تصویب رسیده است که بر اساس آن فروشگاه هایی در مناطق خروجی کشور یا مرزی احداث شود تا کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم خریدشان را آنجا انجام دهند،که این اقدام هم برای کشور می‌تواند درآمد داشته باشد و هم جلوی برخی از مفاسد را نیز می‌گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر ضمن اشاره به وضعیت کنونی مسافران عتبات عالیات و بهتر شدن شرایط اعزام کاروانها گفت: اتوموبیل های حمل غذا و همچنین آشپزخانه ها بهتر از گذشته شده‌اند و آنهایی که بهداشت را نیز رعایت نمی‌کنند ، از رده خارج خواهند شد.
ایشان ضمن اشاره به برخی از مشکلات زائران عتبات عالیات که مربوط به کشور عراق می‌شود گفت: باید به برادران خودمان در عراق نیز کمک کنیم و این وظیفه دینی ماست.
وی در ادامه ضمن اشاره به دیدار شب گذشته با استاندار نجف افزود: در دیداری که شب گذشته در نجف داشتیم، قول هایی دادند که اگر عملی شود بخشی از مشکلات زائران حل خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: تشیع در اینجا وجود دارد و هرچه بهتر شود در آینده، زائر بیشتری به عراق خواهد آمد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در توضیحات خود درباره ماهیت شرکت شمسا گفت: شرکت شمسا شرکتی دولتی نیست، بلکه بیش از 1400 دفتر خدماتی ، هیأت مدیره‌ای را تعیین کرده اند که این افراد از خود کارگزاران هستند و تعدادی نیز از برادران آزاده تلاش بسیاری برای زائران عتبات عالیات انجام می دهند تا امروز وضعیت بهتری پیدا کند.
ایشان ضمن اشاره به عدم اجازه زائران انفرادی برای سفر به عتبات عالیات تاکید کرد: اگر گفته می شود که زائر نباید به صورت انفرادی به عتبات برود تنها به خاطر خود زائر است زیرا اگر در طول مسیر اتفاق و یا حادثه‌ای رخ دهد، هیچکس پاسخگو نیست و به آنها کمک نمی‌کند و متاسفانه مواردی این چنین، در سالهای گذشته برای برخی از هموطنان‌مان اتفاق افتاده است.
وی در ادامه تشریح کرد: ما می‌گوییم تا نبود امکانات باید کاملا مراقب باشیم و از حقوق زائر دفاع کنیم و نگذاریم ظلمی در حق زائر شود، و اگر در 5 یا 10 سال آینده روزی فرا برسد که امکانات و همچنین امنیت برقرار شود، این تمرکز در اعزام کاروان ها را بر می‌داریم.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر از وجود تعداد روزها و اقامت های کوتاه و بلندمدت اعزام زائر به عتبات عالیات خبر داد و گفت: مصوب شده است تا زمان سفر عتبات عالیات متفاوت باشد تا افراد بتوانند از آن بهره مند شوند و این امر إن‌شاء‌الله در آینده محقق خواهد شد. 
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با همراه هیأتی چهارشنبه گذشته جهت بررسی وضعیت زائران ایرانی عازم عتبات عراق شدند.

 
30 بهمن 1390 4:55 بعدازظهر

1 نظر

حبیب زاده

با سلام
سفرهای زیارتی با توجه به کثرت داوطلبان می بایست در مهندسی فرهنگی کشور جایگاه مخصوصی برای خود ایجاد کند. و این امر می طلبد تا برای برنامه های فرهنگی این سفرها یک شورای پژوهشی فرهنگی قوی تشکیل گردد.

اسفندماه 1, 1390 8:28 صبح

ارسال نظر

» لطفا کوتاه و در مورد اين مطلب بنويسيد.